komentarze, opinie, gospodarka

Złoto inwestycyjne w pierwszej piątce aktywów

Marta DębskabRaport Polak Inwestor 2024 przybliżył, jak kształtują się decyzje inwestycyjne kobiet. Nie chcąc ryzykować swoich oszczędności, Polki stawiają m.in. na obligacje czy lokaty. Wśród aktywów alternatywnych, najczęściej decydują się z kolei na zakup nieruchomości oraz kruszców.   

Kobiety stanowiły 55% grupy przebadanej na potrzeby raportu Polak Inwestor 2024, opracowanego przez iKsync oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Z badania wynika, że 80% inwestorek ma wyższe wykształcenie, a średnie dochody w ich gospodarstwach domowych wynoszą ok. 15 tys. zł. Najczęściej są one pracowniczkami wyższego i średniego szczebla.

Co motywuje je do inwestowania? Uczestniczki badania najczęściej wskazywały spokój o sytuację finansową w niedalekiej przyszłości lub na emeryturze. Ważna jest dla nich także ochrona oszczędności przed inflacją oraz zwiększenie liczby źródeł przychodu.

Co czwarta inwestorka wybiera kruszce

Inwestorki mają średnio 3,3 aktywa w swoim portfelu (dla porównania – mężczyźni 4,4). Wśród tradycyjnych, najczęściej wymieniają lokaty w złotym (57%), polskie obligacje skarbowe (52,4%) oraz jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (27,4%). Kruszce (24,5%) są z kolei najpopularniejszym aktywem alternatywnym po nieruchomościach (25,4%). Kobiety chętnie inwestują też we własną edukację – wskazało na nią 29,5% przebadanych pań.

– Kobiety-inwestorki wyróżnia konsekwencja i sumienność w dążeniu do celu. Kluczowe jest dla nich bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że wśród wybieranych przez nie aktywów przeważają te, które są uznawane za bezpieczne. To między innymi złoto. Rozmawiając z inwestorkami, wielokrotnie słyszę powtarzający się argument: złoto sprawdziło się nie tylko w perspektywie ostatnich lat czy miesięcy, ale wręcz pokoleń – mówi Marta Dębska, eksperta rynku złota Goldsaver.pl z Grupy Goldenmark. – Kruszce są często składnikiem majątku rodzinnego, który poznajemy jako jeden z pierwszych. W wielu kręgach kulturowych – również w Polsce – złoto jest popularnym prezentem i sposobem na podkreślenie ważnych momentów w życiu, takich jak narodziny, ślub, zaręczyny, chrzciny czy komunia. Uczymy się więc wartości złota od najmłodszych lat.

 

[fragment artykułu]

Partnerami merytorycznymi raportu „Polak Inwestor 2024″ jest Goldenmark oraz Goldsaver.pl

Źródło: Goldenmark S.A.
materiał prasowy