Z najnowszego raportu Cushman and Wakefield wynika, że Polska jest jednym z największych rynków jeśli chodzi o planowaną podaż w Europie Środkowo – Wschodniej. W okresie od drugiej połowy 2014 do końca 2015 więcej nowych powierzchni handlowych planowanych jest tylko w Rosji i Turcji.
Jeśli chodzi o całą Europę największym rynkiem centrów handlowych pozostaje Francja z zasobami wynoszącymi ok. 17,6 mln mkw.
„Na drugim miejscu, z tylko nieznacznie mniejszymi zasobami (17,5 mln mkw.), jest Rosja, która w tym roku wyprzedziła Wielką Brytanię (16,98 mln mkw.). Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy mogą wynieść pod koniec bieżącego roku 161,4 mln mkw., co stanowiłoby wzrost o 4,5% w stosunku do poprzedniej edycji raportu.” – napisano w raporcie.
EUROPA ŚRODKOWO – WSCHODNIA
Jeśli chodzi o planowaną podaż na Europę Środkowo-Wschodnią do końca 2015 roku przypadnie 81% nowej podaży – głównie za sprawą bardzo dużej aktywności deweloperskiej w Rosji i Turcji. Już w pierwszej połowie 2014 r. podaż w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 1,4 mln mkw., czyli ponad dwukrotnie więcej niż w Europie Zachodniej (637 000 mkw.) – podaje Cushman and Wakefield.
Dane odnośnie przyszłej podaży plasują Polskę na trzecim miejscu wśród państw regionu. „Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 obiekty handlowe o łącznej powierzchni 10 158 275 mkw. GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. polski rynek wzbogacił się o 317 500 mkw. powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5% nowej podaży powierzchni handlowej.” – informuje C&W.
Największym centrum handlowym, jakie oddane zostało w Polsce w 2014 roku, jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 000 mkw. Drugim największy obiekt to Galeria Warmińska w Olsztynie (41 000 mkw. GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu.
Wyniki tegoroczne będą jednak prawdopodobnie zdecydowanie gorsze od – rekordowego – ubiegłego roku – sygnalizują autorzy raportu: ” obecnie w budowie znajduje się ok. 850 000 mkw. powierzchni, z czego ok. 150 000 mkw. powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r. Według najnowszych danych szacunkowych podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie w bieżącym roku 470 000 mkw., co oznaczać będzie spadek o 24% w stosunku do rekordowego ubiegłego roku.”
Cushman and Wakefield podkreśla również, że nowe realizacje obecnie z reguły powstają w mniejszych miastach i są to obiekty małe.
” Dotychczas tylko 47% nowej powierzchni oddano do użytku w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców i nie otwarto żadnego nowego obiektu w dużych ośrodkach miejskich. Dla porównania w 2013 r. 67% nowej podaży przypadło na 8 aglomeracji”.
Pełną wersję raportu Cushman and Wakefield można znaleźć tutaj