136,7 tys. mkw. powierzchni mają cztery centra handlowe w Częstochowie. Na tysiąc mieszkańców przypada w tym mieście 590 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej – tak wynika z raportu Colliers International.
Najwyższe miesięczne czynsze za lokal o powierzchni 100-150 mkw. wahają się od 29 do 31 euro za mkw.
Historia częstochowskich centrów handlowych sięga 1997 roku, kiedy oddano w tym mieście pierwszy obiekt tego typu – było to M1. Po dwóch latach dołączył hipermarket HIT, obecnie funkcjonujący jako Tesco. W 2001 roku pojawił się kompleks Auchan, a w 2009 – Galeria Jurajska, która jest jednocześnie największym i – wg Colliers – najbardziej różnorodnym centrum w mieście.
Na razie rynek nowoczesnych centrów handlowych w tym mieście cechuje zastój. Od ponad pięciu lat nie powstała żadna nowa nieruchomość komercyjna tego typu, a realizacja planowanych inwestycji opóźnia się lub zostaje zawieszona.
– Współczynnik pustostanów wzrósł do 4,6 proc.Czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie.Obecnie w mieście rozwijają się mniejsze obiekty handlowe z sektora spożywczego, w tym sklepy dyskontowe, supermarkety i małe sieciowe sklepy spożywcze – dodaje Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.