Pod koniec II kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła 12,54 mln mkw., z czeg onajwięcej – 8,96 mln mkw. (72%) przypadało na centra handlowe; 3,39 mln mkw. (27%) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,19 mln mkw. (1%) na centra wyprzedażowe – informują eksperci JLL.
Do użytku w I półroczu 2015 oddano 148 600 mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 46 600 mkw. w II kw. Z wynikiem na poziomie 23 3mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 198 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 260 mkw.
Nowe nieruchomości komercyjne, które pojawiły się w kraju to: Galeria Neptun (25 000 mkw.) w Starogardzie Gdańskim i Galeria Corso (10 000 mkw.) w Świnoujściu. Zakończono też rozbudowy Galerii Sudeckiej (10 500 mkw.) i Galerii Venus (1 100 mkw.) w Świdniku. Spośród innych formatów w II kw. oddano do użytku Outlet Center w Bydgoszczy, zwiększając łączną nową podaż handlową w II kw. o 54 600 mkw. (z czego 46 600 mkw. w centrach handlowych).Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 000 mkw. ), ukończone w I kw.
Deweloperzy znów budują w dużych miastach Całkowita powierzchnia w centrach handlowych w budowie sięga obecnie 590 000 mkw. Jednak w odróżnieniu od lat poprzednich, znacząca część – 252 000 mkw. – realizowana jest w dużych aglomeracjach.
We Wrocławiu, Unibail-Rodamco rozpoczął realizację projektu Wroclavia (64 000 mkw.), a w Poznaniu Apsys jest bardzo zaawansowany z centrum Posnania (100 000 mkw.). W Łodzi powstaje centrum handlowe Sukcesja (46 000 mkw.), w Trójmieście Galeria Metropolia (34 000 mkw.),a budowa Forum Gdańsk (62 000 mkw.) rozpocznie się niebawem. W Aglomeracji Katowickiej na ukończeniu jest Supersam (23 000 mkw.) w Katowicach oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 400 mkw.).W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 mkw.) na Białołęce. W trakcie zaawansowanych prac jest też kilka innych obiektów w Aglomeracji Warszawskiej: Ferio Wawer (12 500 mkw.), Fabryka Wołomin (30 000 mkw.), Galeria Legionowo (10 500 mkw.), rozbudowa centrum Wola Park (17 600 mkw.) oraz Hala Koszyki(7 500 mkw. powierzchni handlowej i 13 000 mkw. biurowej).
Marta Augustyn, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL, informuje: „Popyt na powierzchnie handlowe pozostaje wysoki, co w dużej mierze spowodowane jesttym, że Polska przez ostatnie lata była w gronie liderów pod względem tempa rozwoju gospodarczego wśród krajów UE. Wzrost zamożności społeczeństwa wraz ze stopniowo zmniejszającym się bezrobociem znajdują swoje odzwierciedlenie w stabilnie rosnącej sprzedaży detalicznej.
Stawki najmu na większości głównych rynków pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do ubiegłego kwartału. Czynsze “prime”, dotyczące sklepów o powierzchni 100 mkw. z asortymentem odzieży lub dodatków, w najlepszych galeriach w Warszawie, odnotowały wzrost do 110 euro za mkw. miesięcznie. W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki najmu kształtują się w przedziale od 40 do 55 euro za mkw.