komentarze, opinie, gospodarka

Nowoczesne biuro zatrzyma dobrych pracowników

Workplace & Occupier - ABWJak pozyskać i zachować najlepszych pracowników? Niebagatelny wpływ na to ma kwestia odpowiednich biur – tak wynika z raportu Knight Frank  pod tytułem „Global Cities:The 2016 Report”.

Naczelna teza dokumentu jest taka, że firmy, które pragną przyciągnąć najlepszych kandydatów i zatrzymać obecnych pracowników, muszą tworzyć powierzchnie biurowe, w których ich pracownicy będą chcieli pracować.

Autorzy „Global Cities:The 2016 Report” porównują wskaźniki powierzchni biurowej przypadającej na szefa do powierzchni biurowej przeznaczonej dla jego personelu administracyjnego. W Sydney szef i jego asystentka mają do dyspozycji taki sam metraż. W Londynie i Szanghaju natomiast powyższy wskaźnik wynosi 1,9 : 1, co oznacza, że na szefa przypada dwa razy więcej powierzchni niż na jego zespół. Różnica jest jeszcze wyraźniejsza w Hong Kongu: tam szef ma do dyspozycji aż cztery razy więcej powierzchni niż członkowie jego personelu administracyjnego.

 Wskaźnik powierzchni (w stopach kwadratowych) przypadającej na członka kadry zarządzającej wyższego szczebla w agencji reklamowej w porównaniu do sekretarki
Miasto Wskaźnik Szef:Sekretarka
1 Hong Kong 4,00 : 1
2 Waszyngton 3,67 : 1
3 Mumbai 3,00 : 1
4 Bengaluru 2,40 : 1
5 San Francisco 2,25 : 1
=6 Delhi 2,00 : 1
=6 Frankfurt 2,00 : 1
=8 Londyn 1,88 : 1
=8 Szanghaj 1,88 : 1
=8 Meksyk 1,88 : 1
=8 Melbourne 1,88 : 1
12 Madryt 1,56 : 1
=12 Nowy Jork 1,50 : 1
=12 Chicago 1,50 : 1
=12 Los Angeles 1,50 : 1
=12 Paryż 1,50 : 1
=12 Dublin 1,50 : 1
18 Sao Paulo 1,43 : 1
19 Pekin 1,40 : 1
20 Sydney 1,00 : 1
Źródło:Knight Frank, Newmark Grubb Knight Frank

Autorzy zaznaczają, że  najnowsze pokolenie pracowników oczekuje, że biuro będzie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy, a także zapewnia udogodnienia mające sprawić, żeby pracownik traktował firmę jak drugi dom. Nowe trendy wytycza Sydney, gdzie już dziś prawie jedna trzecia (28%) wszystkich biur jest zaprojektowana zgodnie z zasadą activity-basedworking (ABW), polegającej na dzieleniu powierzchni biurowej na strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań.

Andy Bugg, dyrektor WorkplaceConsultancy w Knight Frank: „Zauważyliśmy, że firmy, starając się spełnić oczekiwania najnowszej generacji pracowników, patrzą na inwestycje w powierzchnie biurowe z perspektywy długoterminowej. W miarę jak firmy zaczynają dostrzegać, że powierzchnię biurową można wykorzystać jako narzędzie do inspirowania i aktywizowania pracowników, postrzeganie biura jako kosztu działalności powoli odchodzi w przeszłość.”

Pełny raport „Global Cities:The 2016 Report” można znaleźć na stronie www.KnightFrank.com/GlobalCities