183 tys. mkw. – tyle przybyło nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, w ciągu pierwszego półrocza 2015. Całkowity zasób powierzchni centrów handlowych w Polsce to 10,5 mln mkw. Jak podkreślają eksperci BNP Paribas Real Estate Poland widać wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów największymi miastami, coraz silniejszą rolę ulic handlowych i… e-handlu.
Według szacunków BNP Paribas Real Estate Poland, 40 proc. powierzchni zaplanowanej do oddania jeszcze w tym roku pojawi się w największych miastach aglomeracyjnych. Ten trend będzie kontynuowany w latach 2016 – 2018. Co więcej, na rynku znów kluczową rolę zaczną odgrywać najwięksi gracze, w tym m.in. Unibail Rodamco, ECE, InterIkea, Atrium European RE, Apsys, Multi czy GTC.
„Rozbudowa, modernizacja i repozycjnowanie – to kluczowe kwestie, którym coraz większą uwagę poświęcają właściciele i zarządcy starszych obiektów chcąc konkurować z nowymi projektami. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba właścicieli, którzy zdecydowali się na wdrożenie długoterminowych strategii rozwoju swoich projektów opartych właśnie na modernizacjach i repozycjonowaniu. W niektórych przypadkach również na rozbudowie obiektów. W najbliższych latach conajmniej 25 proc. dostarczanej na rynek powierzchni będzie pochodzić właśnie z procesów rozbudowy czy modernizacji.” – zauważa Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.
Autorzy raportu podkreślają różnice w poziomie nasycenia powierzchnią handlową w ośmiu największych aglomeracjach. W gronie najbardziej nasyconych rynków wymieniany jest Wrocław i stolica Wielkopolski. Na drugim krańcu plasuje się Szczecin. Eksperci zauważają również wzrost znaczenia ulic handlowych, zarówno dla właścicieli i zarządców nieruchomości jak i dla samych marek. Najdynamiczniej sektor ten rozwija się w Warszawie i Krakowie.