Tradycje visualmerchandisingu, czyli aranżacji witryn sklepowych sięgają XIX wieku. Profesjonalnie zaprojektowana wystawa jest wizytówką sklepu, która jednocześnie zachęca klientów do dokonania zakupów i buduje wizerunek marki, nie tylko od święta – pisze Monika Gardasiewicz, Art Director Grupy Advertis.
– Obecnie w europejskich stolicach dostrzegalna jest tendencja projektowania stonowanych witryn, bez przepychu, ale jednak z nutą ekstrawagancji – podkreśla.
Jej zdaniem, w dobie rosnącej popularności zakupów przez internet oraz dominującej pozycji centrów handlowych, sklepy muszą nieustannie walczyć o uwagę klientów. Sekret tkwi jednak w proporcjach i dopasowaniu aranżacji do otoczenia. Szczególnie w okresie przedświątecznym, ze względu na wszechobecne dekoracje, mniej może znaczyć więcej. Warto też pamiętać o wyglądzie fasady budynku oraz o dystansie z jakiego przechodnie będą oglądać zawartość witryny. Elementy ozdobne nie powinny przytłaczać kolekcji, powinny podkreślać jej styl oraz dodawać uroku artykułom leżącym na sklepowych półkach, za progiem sklepu. Taki efekt uzyskuje się przede wszystkim dzięki odpowiedniemu doborowi materiałów, dyskretnemu oświetleniu i wysokiej jakości detali .
Ważnym elementem jest również przykuwający oko szyld bądź przestrzenny logotyp. Jakość ekspozycji marki świadczy o prestiżu. Do wyboru są różne formy przestrzenne, które to zaczynają przyjmować formy szklanego lica czy corianowychblobów, ale są tez klasyczne kasetony, szyldy i litery przestrzenne oraz szeroka gama technologii podświetlenia logotypu, w tym ledy RGB. Podczas gdy sezonowe witryny mają zachęcić klientów do natychmiastowego zakupu produktów, które są obecnie w modzie, logo ma budować trwałą relację, podkreślać ponadczasową wartość. Dopiero taki zintegrowany przekaz wizualny przyniesie długotrwały efekt i klienci wrócą do naszego sklepu, kiedy opadnie już świąteczny zamęt i zakupowe szaleństwo.