Mostostal Warszawa wybudował kolejny most kompozytowy. Przeprawa stanęła w Nowej Wsi, w zaledwie kilka miesięcy od otwarcia mostu z kompozytów FRP w Błażowej. Oficjalne uroczystości z udziałem przedstawicieli starostwa rzeszowskiego i Mostostalu Warszawa w osobie Grzegorza Krzystańskiego, Dyrektora Departamentu Infrastruktury i pracowników Działu Badań i Rozwoju: Juliusza Żacha, Przemysława Cabaja i Lecha Własaka odbyły się 15 grudnia br. na Podkarpaciu.
Most w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, który powstał dzięki Mostostalowi Warszawa. Dla niewprawnego oka przeprawa niczym się nie wyróżnia. Wygląda jak kolejny mały mostek nad małą rzeczką. Jednak ekspert zauważy, że zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.
– Minął niecały rok, odkąd ukończyliśmy budowę pierwszego mostu kompozytowego w Błażowej. Most w Nowej Wsi jest kolejnym krokiem naszej firmy w rozwoju technologii mostów kompozytowych. Zarówno środowisko mostowe, jak i instytucje zajmujące się promowaniem innowacyjności przedsiębiorstw doceniły znaczenie tej innowacyjnej techniki, która powstała w oparciu o polską myśl inżynierską. Ten sukces nie byłby możliwy bez udziału ośrodków naukowych, z którymi na co dzień współpracuje Mostostal Warszawa. Cenimy sobie to partnerstwo, bo dzięki wspólnej pracy, możemy dziś świętować w Nowej Wsi otwarcie wyjątkowego obiektu – powiedział Grzegorz Krzystański, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Mostostal Warszawa.
Mostostal Warszawa konsekwentnie prowadzi działalność naukowo-badawczą od wielu lat. Jako jedyny generalny wykonawca w Polsce angażuje się w opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, co czyni z Mostostalu lidera innowacji w branży. Technologia budowy mostów kompozytowych ma szansę zrewolucjonizować polską infrastrukturę drogową. O jej potencjale świadczy nie tylko uznanie środowiska, ale wpływające do firmy zapytania ofertowe, jak i nowo powstałe obiekty.
Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
– Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin 10 listopada 2016 r. Zastosowanie elementów prefabrykowanych minimalizuje negatywny wpływ pogody na proces budowy (umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym) oraz pozwala na poprawę warunków pracy pracowników – sprecyzował Lech Własak, Główny Specjalista ds. Badań i Rozwoju, odpowiedzialny za prefabrykację mostu.
Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge – Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.
Parametry techniczno-geometryczne mostu:
· Konstrukcja płytowo-belkowa
· Schemat statyczny: belka swobodnie podparta
· Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
· Długość całkowita pomostu: 10,70 m
· Całkowita szerokość mostu: 7,66 m
· Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
· Chodnik: 0,75÷1,10 m
· Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030