Centrum Londynu nadal wiedzie prym na rynku handlowym w Europie – tak wynika z najnowszego raportu Colliers International. Brytyjczycy wydają więcej w sklepach przy głównych ulicach handlowych, otwiera się tam więcej nowych sklepów niż na innych rynkach, a wzrost czynszów osiąga dwucyfrowe wartości (48 % wzrostu w 2016 r. w porównaniu do poprzedniego roku).
— Rok 2016 był trzecim rokiem z rzędu, w którym odnotowano wzrost wydatków konsumentów w Europie, co było wynikiem niskiej inflacji oraz zwiększenia poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń. Jeśli chodzi o sytuację w samym Londynie, znaczące zwiększenie kosztów najmu w roku 2017 w wyniku rewaluacji stawek czynszu i spodziewanego wzrostu inflacji najprawdopodobniej spowoduje ograniczenie dalszego wzrostu czynszów w nadchodzącym roku — wyjaśnia Paul Souber, dyrektor, Dział Powierzchni Handlowych w regionie EMEA w Colliers International.
Inne kluczowe wnioski z raportu „EMEA Retail Snapshot” firmy Colliers:
-
Przewiduje się, że wydatki sektorze handlowym w UE zwiększą się w roku 2017 o 2,2% w stosunku do roku poprzedniego.
-
Zakupy podyktowane zasadami etycznymi są kolejnym rozwijającym się trendem.
-
Najwyższy wzrost sprzedaży został odnotowany w Luksemburgu (14%), w Rumunii (13,3%), na Litwie (6,7%), w Polsce (6,4%) i w Wielkiej Brytanii (5,5%). Poza obszarem UE największy wzrost odnotowano w Serbii (7,1%) i w Turcji (4,4%), natomiast w Rosji obserwowano dalszy spadek (-4,6%).
-
Wzrost wydatków w sektorze handlowym w Dublinie należał do najwyższych wśród miast europejskich. Wynikało to z dużej aktywności najemców w związku z poszukiwaniem lokali przez marki lokalne i międzynarodowe. Czynsze na wielu głównych ulicach wzrosły w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
-
Zamknięcie kilku sieci handlowych w Holandii w ciągu ostatnich dwóch lat spowodowało zwiększenie liczby pustostanów w całym kraju. W połączeniu z wolnym tempem odbudowywania się poziomu sprzedaży w sektorze handlowym wywołuje to presję na stawki czynszu. Chociaż w roku 2016 wysokość czynszu za najlepsze lokale na regionalnych rynkach w Holandii obniżyła się lub utrzymała na dotychczasowym poziomie, na największych ulicach handlowych w Amsterdamie odnotowano niewielki wzrost stawek czynszu i oczekuje się, że trend ten utrzyma się w roku 2017.
-
Ogólne warunki dla rynku handlowego w Niemczech w roku 2016 były stabilne. W ciągu pięciu lat poprzedzających rok 2015 odnotowano duży wzrost stawek najmu za najlepsze lokale na największych ulicach handlowych w miastach w Niemczech, od 15% w Monachium i w Düsseldorfie do 36% w Berlinie. W roku 2016 sytuacja na większości rynków się ustabilizowała, z wyjątkiem Berlina i Monachium, gdzie stawki najmu nadal rosły ze względu na duży popyt.
-
Zmniejszenie liczby zagranicznych gości w Paryżu odcisnęło piętno zarówno na branży turystycznej, jak i handlowej, ale zwiększenie popytu w czwartym kwartale 2016 roku wskazuje na możliwość poprawy sytuacji w roku 2017. Rosnące zainteresowanie ze strony turystów z Chin i z krajów Bliskiego Wschodu dobrze wróży stolicy Francji. Pozostaje ona jednym z najbardziej ekskluzywnych miejsc na świecie, dzięki czemu otwiera się w niej coraz więcej sklepów oferujących towary luksusowe, takich jak pierwszy butik Vivienne Westwood.
-
Chociaż Rosja odnotowała spadek nowej podaży powierzchni handlowej w stosunku do lat poprzednich, nadal posiada największe zasoby powierzchni handlowej w budowie w Europie. Co więcej, niepewna sytuacja gospodarcza nie odstraszyła marek luksusowych, które nadal napływają do Moskwy.
-
W Skandynawii prym wiódł Sztokholm, gdzie wzrost wydatków na rynku handlowym sięgnął 3,2% w stosunku do roku poprzedniego.
-
Ożywienie gospodarki w Europie Południowej (Lizbona, Barcelona i Madryt) widać także w sektorze handlowym, zarówno wśród najemców, jak i inwestorów.