W Krakowie w ciągu ostatniego roku nie przybyło nowych centrów handlowych – podsumowuje sytuacje w tym mieście Colliers International. Obecnie w stolicy Małopolski działa 15 centrów handlowych o łącznej powierzchni 548 tys. mkw., a kolejny obiekt o powierzchni 42 tys. mkw. znajduje się w budowie. Właściciele i zarządcy istniejących centrów skupili się w ostatnim czasie na remontach, modernizacjach i uatrakcyjnianiu oferty poprzez wprowadzanie nowych najemców i operatorów.
Obecnie na 1 000 mieszkańców przypada 524 mkw. powierzchni sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Jedno centrum handlowe obsługuje zatem średnio
69 665 osób.
Zmiany zachodzą w Factory i Futura Park Modlniczka. Remonty obejmują przebudowę sanitariatów, odświeżenie pasaży i wejść, schodów ruchomych, a także aranżację nowych stref wypoczynku.
W Galerii Krakowskiej pojawili się natomiast nowi najemcy z sektora „premium”, m. in. W. Kruk Rolex i Guess oraz kawiarnia Green Cafe Nero. W Galerii Bronowice outletowe i designerskie sklepy otworzyli MyOutWay, Blue Shadow i Och Foch, a sklepy z wyposażeniem wnętrz: Duka i Eurofirany. Centrum handlowe Bonarka przeprowadziło kilkanaście przedłużeń umów, relokacji i powiększeń istniejących salonów. Dekada Kraków dokonała wymiany najemcy spożywczego – na powierzchni ok. 1 330 mkw. zamiast Almy funkcjonuje Carrefour.
Obecnie w Krakowie buduje się jedno centrum handlowe – Serenada (42 tys. mkw.), której otwarcie planowane jest w drugiej połowie bieżącego roku.
Wśród obiektów planowanych w Krakowie warto wspomnieć o przebudowie i modernizacji centrum handlowego Krokus, które wraz z Serenadą, zlokalizowanym w sąsiedztwie sklepem z art. budowlanymi OBI oraz 12-salowym Multikinem i aquaparkiem stworzy największy kompleks handlowo-rozrywkowy w tej części miasta. W rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych Krakowa powstawać będą również mniejsze obiekty handlowe typu convenience (przeznaczone na codzienne zakupy), w tym Atut Ruczaj (ok. 7 tys. mkw.), gdzie znajdą się m.in. sklepy Lidl i Pepco.