Jak wynika z raportu SEGRO i Randstad Polska „Rynek magazynowy i lekkiej produkcji – wyzwania i trendy w zatrudnieniu”, prawie 40% pracodawców magazynowych i produkcyjnych planuje w najbliższych miesiącach pozyskać nowych pracowników. Na pytanie, jak ich przyciągnąć i utrzymać w tak dynamicznych warunkach, oraz na wiele innych wyzwań pracodawców odpowiada nowe, eksperckie opracowanie SEGRO i Randstad Polska.
Twórcom raportu zależało na odpowiedzi na kluczowe pytania nurtujące branżę. Kim jest przeciętny pracownik w tym sektorze? Jakie są jego oczekiwania? Jak dziś swoją ofertę kształtują pracodawcy? A jak powinni to robić w przyszłości, aby zwyciężyć na rynku pracownika? Czy liczą się tylko pieniądze? A także, jak wygląda rynek pracy w najbardziej istotnych dla branży magazynowej i lekkiej produkcji lokalizacjach? Odpowiedzi na postawione pytania przynosi analiza przygotowana przez Randstad Polska.
Wynika z niej, iż w branży pracuje w Polsce około 2 852 900 osób. W kontekście płci występuje wśród nich zdecydowana równowaga, zaś wiekowo największą grupę, ponad 40%, stanowią pracownicy, którzy nie ukończyli jeszcze 25 lat. Dane pokazują również, iż nie tylko prawie 40% pracodawców zwiększy w ciągu najbliższego pół roku zatrudnienie, ale też ponad 50% z nich planuje podwyżki. Konkurencja o pracownika będzie zatem coraz większa.
– Rynek pracownika w Polsce stał się faktem. Od dłuższego czasu ponad 80% badanych jest przekonanych, że znajdzie jakąkolwiek inną pracę w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Trend ten szczególnie odczuwają firmy z branży produkcyjnej i magazynowej, zatrudniające duże wolumeny pracowników w przedziałach wynagrodzeń zbliżonych do płacy minimalnej. W tym przypadku nawet niewielka zmiana wynagrodzenia jest odczuwana w skromnych budżetach domowych pracowników – zauważa Paweł Kopeć, International Account & Bid Manager, Randstad.
Skoro zatem pracodawcy planują podwyżki, jak firma może wyróżnić swoją ofertę? Na te pytania odpowiadają zarówno przedstawione w raporcie statystyki, jak i wypowiedzi eksperckie czy najlepsze rynkowe praktyki zebrane od klientów firmy SEGRO z wielu branż i regionów. Raport przedstawia również siedem kroków, które powinien wykonać pracodawca, aby przyciągnąć i utrzymać pracowników. Jednym z nich jest konsekwentna polityka świadczeń pozapłacowych. Pytani o cechy idealnego pracodawcy, respondenci aż w 77% wskazują na poziom wynagrodzenia i właśnie na benefity.
– Kilka ostatnich kwartałów pokazało, iż coraz większa grupa przedsiębiorców z branży magazynowej i produkcyjnej skłania się do oferowania swoim pracownikom pakietu świadczeń pozapłacowych. Jest to szczególnie widoczne w okolicach dużych miast i w strefach ekonomicznych, gdzie występuje koncentracja firm konkurujących o kandydatów o tym samym profilu. Na popularności szczególnie zyskuje darmowy transport z i do miejsca pracy, pozwalający pracodawcom pozyskiwać kandydatów z miejscowości oddalonych od przedsiębiorstwa, którzy w innym przypadku nie mieliby możliwości dotarcia do pracy – wyjaśnia Paweł Kopeć.
Istotne jest również samo miejsce zatrudnienia. Liczy się nie tylko dobrze skomunikowana lokalizacja, ale także budynek. Czy zadbano w nim o dobre oświetlenie? Czy kuchnia jest odpowiednio wyposażona? A może znajdzie się specjalna przestrzeń dla pracowników, jak trawiasty taras z hamakami? Dziś uatrakcyjnianie miejsca pracy to nie tylko domena biur. Również coraz większa liczba pracodawców magazynowych dba w ten sposób o swój personel.
Według danych Randstad Polska więcej niż co drugi pracownik ceni sobie atmosferę w pracy, również co drugi uważa za istotną równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Są to elementy oferty pracodawcy, na które bezpośredni wpływ ma decyzja o działalności w konkretnym parku logistycznym i o współpracy z konkretnym deweloperem. Decyzja ta implikuje jakość budynków magazynowych czy produkcyjnych, w których zatrudnienie znajdzie zespół, jak również określa poziom wsparcia dostarczanego na co dzień przez zarządców budynków.