Prognoza zatrudnienia dla produkcji jest jedną z najbardziej optymistycznych wśród rynków regionu EMEA i najlepszą, względem innych sektorów, w Polsce . Umocnienie pozytywnego trendu przekłada się na kształt polityki personalnej przedsiębiorstw. To świetna wiadomość dla osób poszukujących zatrudnienia – firmy mają do zaoferowania nie tylko miejsca pracy, ale też coraz lepsze warunki, w tym systemy motywacyjne.
„Dynamiczny rozwój gospodarczy zwiększa popyt na pracowników, a ich niedobór na rynku skłania firmy do większych starań o pozyskanie kandydatów” – mówi Izabela Bąkowska-Jurga, Partner Biznesowy HR w Imperial Tobacco Polska.
Globalny koncern tytoniowy ma w Polsce dwie fabryki – w Radomiu oraz w podpoznańskich Jankowicach. Rozwija się dynamicznie, dlatego do obydwu miejsc poszukuje większej liczby pracowników produkcji o kompetencjach technicznych, jak np. mechaników maszyn, automatyków, operatorów maszyn, pracowników transportowych czy pracowników linii produkcyjnej. Na długiej liście oferowanych im benefitów znajdują się m.in. bezpłatny transport do miejsca pracy z okolicznych miejscowości, świeże owoce w stołówce, dodatki finansowe do wyżywienia, bonusowe dni wolne, premia roczna, bezpłatny dostęp do lekarza w miejscu pracy, a także specjalne programy dla świeżo upieczonych rodziców czy osób po 50. roku życia.
Podobnie o pracowników dba produkujący światłowody Corning Optical Communications. Obok dotychczasowej fabryki pod Łodzią firma otworzyła właśnie drugi zakład, jeden z największych nie tylko w skali regionu, ale i Europy. To wynik szybkiego rozwoju automatyzacji oraz rosnącego popytu na rozwiązania optyczne dla przemysłu telekomunikacyjnego. By sprostać popytowi, Corning nie tylko intensywnie rekrutuje nowych pracowników, ale też poświęca dużo uwagi ofercie dla tych już zatrudnionych.
„Bez sprawdzonych systemów motywacji czy elastyczności w podejściu do potrzeb naszych pracowników nie jest możliwe zachowanie na obecnym rynku pozycji konkurencyjnej” – komentuje Mariusz Bielawski, Dyrektor Corning Optical Communications.
Firma oferuje pracownikom dofinansowanie do posiłków w firmowej kantynie, opiekę medyczną i bezpłatny dojazd do pracy. Dofinansowane są karta sportowa i wypoczynek, firma regularnie organizuje też firmowe pikniki i imprezy integracyjne.
Jak twierdzą eksperci, zbudowanie skutecznego systemu motywacji wymaga czasu i zaangażowania, jednak pozwala na współczesnym rynku skutecznie walczyć o pracownika i rozwijać firmę.