komentarze, opinie, gospodarka

Wpływ rozbudowy infrastruktury portowej w Trójmieście na rynek magazynowy w regionie

Michał Rafałowicz

Wpływ rozbudowy infrastruktury portowej w Trójmieście na rynek magazynowy w regionie – przedstawia Michał Rafałowicz, Dyrektor Regionu Pomorskiego firmy Cresa Polska.

W 2018 roku na modernizację portu w Gdańsku przeznaczono 170 mln złotych. W ciągu kolejnych lat inwestycje na ten cel wyniosą łącznie blisko 700 mln złotych, przy znacznym dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Jednocześnie trwa rozbudowa portu w Gdyni oraz infrastruktury drogowej korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. Dla właścicieli i najemców magazynów projekty te oznaczają spore zmiany. Prawdziwa rewolucja jednak jeszcze przed nami.

W 2017 roku przeładowano ponad 40 mln ton towarów w Gdańsku i kolejne 21 mln w Gdyni. Pierwsza połowa 2018 roku to kontynuacja pozytywnego trendu: 11,5 mln ton w Gdyni (o 11% więcej niż w I połowie 2017 roku) oraz 25 mln ton w Gdańsku (blisko 35% więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku). Dla obu portów były to wyniki rekordowe – czytamy w raporcie Cresa Polska.

 

Trójmiasto ma przed sobą kilka lat hossy inwestycyjnej i ambitnej rozbudowy portów. Dla deweloperów obiektów magazynowych oznacza to nowe możliwości pozyskania dogodnych lokalizacji pod kolejne inwestycje dla najemców. Rosnące ceny materiałów budowlanych i koszty pracy wpływają jednak na skalę realizowanych przedsięwzięć, co przełoży się na wzrost czynszów za nowopowstającą powierzchnię.