Na mocy rozporządzenia, uchwalonego 29 kwietnia br. przez Radę Ministrów, każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do Centralnego Portu
Komunikacyjnego i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii
kolejowych o znaczeniu państwowym. Jest to istotny krok w przygotowaniach do
inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Przyjęta niedawno przez rząd nowelizacja rozporządzenia w sprawie wykazu
linii kolejowych o znaczeniu państwowym z 17 kwietnia 2013 r. uwzględnia
wszystkie połączenia, których budowa wynika z Koncepcji przygotowania i
realizacji CPK przyjętej przez rząd 7 listopada 2017 r. Szczegóły Programu
Kolejowego CPK przedstawił podczas konferencji na stacji Łódź
Fabryczna premier RP – Mateusz Morawiecki.
Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii
prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Będą
one łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą Polski i CPK, a także wzajemnie
między sobą. Będą również zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej. W
ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port
Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii:
głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Ta inwestycja umożliwi przejazd z
CPK do Warszawy w czasie 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 25 minut.
– Przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Polska ma szansę stać się centrum gospodarczym środkowej Europy, a CPK jako największy hub w
regionie biznesowym sercem tego obszaru – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – Nadszedł czas, żeby dać polskiej kolei nowy impuls do rozwoju.
Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi, mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego
państwa. Nie waham się powiedzieć, że CPK to projekt epokowy - dodał.