Trwa wyprzedażowa gorączka. Promocje, zniżki oraz rabaty to nieodłączna część lata. Olbrzymie napisy -50% przyciągają wzrok klientów i zachęcają do zakupów. Aż 35% Polaków przyznaje się do nieplanowanych wydatków w okresie gorących promocji. Ile pieniędzy wydają podczas wyprzedaży?
Aż 80% ankietowanych zwleka z zakupami do czasu promocji – wynika z raportu „Zakupy Polaków na wyprzedażach” opublikowanego przez KPMG. Najchętniej kupują kosmetyki, odzież, elektronikę i AGD. Dużym zainteresowaniem cieszą się również zabawki dla dzieci oraz obuwie. Zaledwie 20% Polaków decyduje się przeznaczyć pieniądze na kulturę i rozrywkę –przecenione płyty, książki czy bilety.
– W ramach wyprzedaży najczęściej kupuję kosmetyki – potwierdza jedna z klientek Parku Handlowego Matarnia przyłapana podczas zakupów. – Ceny w drogeriach są zaskakująco niskie, dlatego gromadzę zapasy i przygotowuję się na gorszy czas – śmieje się. – Lubię również testować nowe produkty. Nie wszystkie sprawdzą się na mojej cerze, ale jeśli są przecenione – nie żal mi pieniędzy.
To właśnie atrakcyjne ceny są głównym impulsem skłaniającym do zakupów. Zaledwie 8% badanych kieruje się emocjami, a 15% deklaruje, że ich decyzje zakupowe nie są powiązane z wyprzedażami.
– Nie wierzę w to. Podczas wyprzedaży trudno nie skusić się na nadprogramowe zakupy – komentuje klientka. – Ale kto wie, może to zwyczajnie ja nie potrafię oszczędzać.
Co trzeci ankietowany przyznał się do zakupu nieplanowanych produktów podczas promocji. 10% badanych skusiło się na jeden dodatkowy zakup, 13% na dwa, a 12% zakupiło aż trzy przedmioty w niższej cenie.
– Jaką mam radę dla innych klientów? – odpowiada pytaniem na nasze pytanie klientka. – Trzymajcie się za portfele!
Otóż to. Zwłaszcza, że podczas wyprzedaży pokus znajdzie się mnóstwo. Większość sklepów oferuje zniżki na poziomie -50%, ale zdarza się, że promocje sięgają nawet 80 procent. Trudno pozostać obojętnym wobec takich ofert.
Autor: Park Handlowy MATARNIA.