komentarze, opinie, gospodarka

Pozycjonowanie apartamentów na portalach rezerwacyjnych – jak zadbać o ofertę?

Monika Sianko_Mat. prasowy
Pozycjonowanie apartamentów na portalach rezerwacyjnych takich jak Booking.com czy Airbnb zależy od wielu czynników. Serwisy te opierają się na skomplikowanych algorytmach, które pozycjonują oferty w wynikach wyszukiwania nie tylko na podstawie oceny obiektu, ceny za dobę czy liczby rezerwacji – liczą się również wcześniejsze wyszukiwania osoby dokonującej rezerwacji na danym portalu.

Co widzi użytkownik?
Jakie obiekty są wyżej pozycjonowane przez strony rezerwacyjne? Na przykład te, które znajdują się w okolicy wcześniej oglądanych (lub rezerwowanych), w podobnym standardzie czy w podobnym przedziale cenowym. Oznacza to, że wyniki wyszukiwania będą zróżnicowane w zależności od użytkownika i jego historii przeglądania – na pierwszych stronach mogą zostać wyświetlone zupełnie inne obiekty osobie A niż pokazały się osobie B.

Jak piąć się wyżej?
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie obiektu na portalach rezerwacyjnych, jest konwersja profilu, czyli liczba wejść, anulacji oraz dokonywanych rezerwacji na dany apartament. Ważna jest również zawartość oferty, czyli jakość zdjęć oraz ich rozmiar, który powinien odpowiadać standardom narzuconym przez portal, znaczące jest również dokładne uzupełnienie profilu danego apartamentu tak, aby gość mógł zasięgnąć jak najwięcej informacji o obiekcie przed dokonaniem rezerwacji.

W miarę możliwości pomocne jest łączenie ofert znajdujących się pod tym samym adresem w jeden obiekt na Booking.com. Dzięki temu, profil będzie częściej wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, będzie mieć szansę na zdobycie większej liczby opinii, a co za tym idzie, podniesie się jego konwersja. Dodatkowo, gdy potencjalni goście będą szukać noclegu dla na przykład 5-10 osób i obydwa (lub więcej) mieszkania będą dostępne w pożądanym przez nich terminie, profil pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Nie zapominaj o filtrach
Kolejną cechą wpływającą na pozycjonowanie może być polityka anulacji. Im bardziej restrykcyjna, tym istnieje mniejsza szansa na otrzymanie częstych rezerwacji, bądź rezerwacji w dalszych terminach. Na Booking.com gość może przefiltrować obiekty pod względem tych, które dają możliwość bezpłatnego odwołania rezerwacji na kilka dni przed przyjazdem.

Boost początkującego
Jako że nowe apartamenty zaraz po uruchomieniu nie posiadają opinii ani historii rezerwacji, portale rezerwacyjne dają im tak zwany „boost”, wyświetlając nowo dodane obiekty trochę wyżej w wynikach wyszukiwania niż inne obiekty nieposiadające recenzji od gości. Ponadto, dbają o promocję nowego miejsca, wprowadzając także specjalne oznaczenia informujące o niedawnym otwarciu obiektu.

Autorką artykułu jest Monika Sianko, Revenue Manager, Rent like home.