Mierzy 24,2 metra szerokości i aż 4,6 metra wysokości oraz waży prawie 100 ton – PKP podjęły samodzielnie decyzję o jej zachowaniu i przeniesieniu z wyburzanego budynku, choć nie było takiego obowiązku. Mozaika, która znajdowała się na starym dworcu w Oświęcimiu, została przeniesiona na elewację nowego budynku.
Przeniesienie monumentalnego dzieła sztuki, stworzonego przez malarza Kazimierza Gąsiorowskiego w latach 1964-65, które zdobiło dawniej hol starego dworca w Oświęcimiu, było nie lada wyzwaniem technicznym. Najpierw wykonano pełną dokumentację mozaiki, wykorzystując do tego skan 3D powierzchni. Następnie powstały analizy inżynierskie i konserwatorskie, które wykazały, że można ją przenieść tylko i wyłącznie metodą stacco a massello, czyli wraz z całym podłożem.
– ByÅ‚o to bardzo duże wyzwanie, zważywszy na rozmiar dzieÅ‚a, który wynosi 24,2×4,6 metra, czyli ponad 100 mkw. i jego wagÄ™ wynoszÄ…cÄ… prawie 100 ton. W zwiÄ…zku z tym mozaika musiaÅ‚a zostać precyzyjnie podzielona na cztery sekcje – każda po 6 metrów szerokoÅ›ci i odpowiednio zabezpieczona przy transporcie, na czas skÅ‚adowania, a później w trakcie montażu na elewacji nowego budynku dworca – opowiada architekt PaweÅ‚ KoÅ›micki z PKP S.A., autor projektu przebudowy dworca.
Dodatkowym akcentem, który pojawi siÄ™ przed nowym budynkiem jest mozaika roÅ›linna, projektu architekt krajobrazu Marzeny Åšwitalskiej – żywa reinterpretacja kompozycji pierwowzoru. Ma ona wypeÅ‚niać i uatrakcyjniać przestrzeÅ„ placu dworcowego, ale jednoczeÅ›nie być symbolicznymi kwiatami zÅ‚ożonymi w hoÅ‚dzie ofiarom dawnego obozu Auschwitz-Birkenau. Do jej wykonania użyto 2500 sadzonek rozchodników, żurawek i goździków w kilku odmianach kolorystycznych.
Budowa nowego dworca w Oświęcimiu realizowanego w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego dobiega końca. Planowane otwarcie obiektu nastąpi w pierwszej połowie 2020 roku.