Według CBRE centra handlowe przyszłości to obiekty nie tylko najbardziej konkurencyjne w swoim otoczeniu, ale również te, które będą spełniać kilka funkcji: zakupy, rozrywka, ośrodek lokalnej społeczności i ekologia.[1]Z kolei już blisko 60 proc. osób deklaruje, że uwzględnia kwestie ekologiczne przy wyborze środka transportu[2], dlatego coraz częściej korzystają z rowerów czy samochodów elektrycznych. Na jeden punkt ładowania takich pojazdów przypada w Polsce niespełna 5 aut osobowych. Największą sieć ładowania aut elektrycznych ma w Polsce Greenway – 153 punkty. Jeden z nich obecny jest m.in. przy Galerii Przymorze w Gdańsku.
– Galerie handlowe działają dwutorowo: z jednej strony sami podejmujemy działania w zakresie infrastruktury oraz zarządzania budynkiem i terenami zielonymi, a z drugiej jesteśmy przestrzenią, w której kreatywnością ekologiczną wykazują się najemcy. Dla przykładu Pizza Hut zlikwidowała reklamówki foliowe i plastikowe kubeczki, a w Cukierni Sowa można zamówić kawę do własnego kubka termicznego. Oprócz tego zrezygnowano także z jednorazowych, plastikowych pojemników, łyżeczek i wieczek do kubków na wynos i zastąpiono je kartonowymi lub drewnianymi zamiennikami – mówi Agnieszka Wojtaszczyk, Dyrektor centrum handlowego Galeria Przymorze.
Centra handlowe inwestują w rozwiązania, które nie tylko uprzyjemniają czas spędzany w galerii, ale są również praktyczne. I tak dla przykładu w Galerii Przymorze oprócz stacji ładowania pojazdów elektrycznych znajdziemy:
- duży parkingu dla rowerów, przy którym znajdują się stojaki z systemami naprawczymi,
- kosze do segregacji śmieci,
- zieloną ścianę, która oczyszcza powietrze,
- LED-owe oświetlenie pasażu,
- zdrowe dania i przekąski i w strefie food court
Eko oczywistość
Bycie ekologicznym to już nie tylko moda, to rzeczywistość, do której galerie handlowe muszą się dostosować. Co więcej – muszą wręcz być inicjatorem niektórych działań; ekologicznych eventów, edukacji czy warsztatów. To na lokalnych biznesach spoczywa odpowiedzialność, aby nauczać okoliczną społeczność i angażować ją w działalność na rzecz ochrony przyrody.
– Coraz bardziej inspiruje nas nastawienie proekologiczne, dlatego przygotujemy dla naszych klientów wiele eventów z tego zakresu. Z okazji Dnia Ziemi prowadzić będziemy zajęcia we współpracy ze szkołami, odbędzie się też event „Lato na plaży”, gdzie organizowane będą zajęcia sportowe, a w planowanym na Dzień Ojca konkursie do wygrania będą sadzonki drzew – mówi Agnieszka Wojtaszczyk, Dyrektor centrum handlowego Galeria Przymorze.
[1]https://retailnet.pl/2017/03/02/13448-cbre-wege-fit-eko-nowe-trendy-konsumenckie-zmieniaja-oferte-centrow-handlowych/
[2]Wyniki Badania opinii społecznej „RENAULT EASY CITY. DESIGN THE FUTURE”
materiał prasowy