Informacje dnia

Obroty najemców w centrach handlowych w listopadzie 2022 r.

dieter-de-vroomen-452887-unsplash
Obroty najemców w centrach handlowych w listopadzie 2022 r. były o 10,6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 11,6%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 6,8%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 8,1%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 7,7%.
Wzrost obrotów w ważnych dla centrów handlowych kategoriach: gastronomia – 27,9%, wyposażenie domu z RTV i AGD – 12,2%, odzież – 4,6%.

– Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w listopadzie 2022 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 10,6% wyższe niż w listopadzie 2019 r. Z kolei dane GUS pokazują, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż rok wcześniej o 1,6%. Interpretując dane, należy podkreślić niepewność nastrojów konsumenckich w warunkach wysokiej inflacji i ogólnej niestabilności gospodarczej. Najbliższe miesiące pokażą, jak wskaźniki makroekonomiczne odbiją się na sprzedaży detalicznej i odwiedzalności centrów handlowych – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

W centrach handlowych klienci nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej. W tej kategorii obroty w listopadzie wzrosły o blisko 28%. Nadal chętnie kupowali też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje ponad 12% wzrost w tej kategorii w listopadzie. Z kolei moda odnotowała wzrost obrotów na poziomie 4,6%, w porównaniu do listopada 2019 r.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w listopadzie 2022 r. o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r. Z kolei w grudniu 2022 r. odwiedzalność była niższa o 6,6% w stosunku do grudnia 2019 r. W całym 2022 r. odwiedzalność osiągnęła 99,2% tej z 2019 r. Na tym wyniku zaważyły pierwsze trzy miesiące roku, w których obwiązywały obostrzenia sanitarne w postaci obowiązku noszenia maseczek w centrach handlowych. Zniesienie tego wymogu natychmiast przełożyło się na wzrost odwiedzalności.

Źródło: Polska Rada Centrów Handlowych.