Kierowcy są oburzeni, że miasto wyda ponad 300 mln zł na budowę wiaduktu dla tramwajów jadących z ul. Lipskiej na Wielicką. Pytają, dlaczego nie mogłyby z niego korzystać też samochody. Projektanci tłumaczą, że tak się nie da. A miasto w przyszłości chce wybudować dla aut odrębną estakadę… pół kilometra dalej.
Na mierzącym 600 m obiekcie prócz torów ma się znajdować chodnik i ścieżka rowerowa. Krakowianie są oburzeni, że nie przejadą tamtędy ani samochody, ani autobusy MPK. I zastanawia się, czy projektant przewidział możliwość wpuszczenia na torowisko tramwajowe autobusów MPK, tak aby skrócić im drogę na Rybitwy. Poza tym, zdaniem mieszkańców, umożliwienie samochodom nawet jednokierunkowego przejazdu po estakadzie tramwajowej (w stronę Rybitw) zlikwidowałoby korki m.in. na skrzyżowaniu Wielicka/Powstańców Wlkp. Wiktor Salamaga ze spółki PxM-Projekt-Południe, która jest projektantem linii Wielicka – Lipska, przyznaje, że technicznie będzie możliwość poprowadzenia po estakadzie trasy autobusów MPK. Podkreśla jednak, że nie ma szans, aby estakada służyła też zwykłym kierowcom. – Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwoleń na budowę. Tak znaczne zmiany w projekcie opóźniłyby inwestycję – tłumaczy. Wojciech Wojtowicz (PO), przewodniczący komisji infrastruktury rady miasta, dodaje, że biorąc pod uwagę ograniczenia w terenie (np. w Płaszowie tory będą szły tuż obok bloków), nie było możliwości, aby ruch samochodowy puścić razem z tramwajowym trasą Lipska – Wielicka. Konieczne byłoby bowiem wyburzenie wielu domów i bloków, aby zrobić miejsce dla jezdni. W planach miasta jest natomiast budowa tzw. Trasy Nowopłaszowskiej, w ramach której powstać miałaby kolejna estakada nad torami kolejowymi – ok. 500 metrów od tej przewidzianej dla tramwajów. Miałaby ona służyć kierowcom w łatwym przedostaniu się z Podgórza w stronę Rybitw, Małego Płaszowa i ul. Nowohuckiej. Trasa Nowopłaszowska ma biec od skrzyżowania ul. Wielickiej z Kamieńskiego. Dalej pobiegnie nad linią kolejową, między Bagrami i Stawem Płaszowskim, ul. Lipską do ul. No- wohuckiej. Jej długość to około 5 km. Ta inwestycja nie jest jednak na razie przygotowywana – najbliższy możliwy termin jej realizacji, wg Wojtowicza, to lata 2016-18.