Pomimo trwającej recesji, żyjemy w erze rozkwitu dużych firm. Największa sieć sklepów typu modern convenience w Polsce to obecnie ponad 1000 nowych placówek rocznie, a do tego dochodzą małe i duże marki, otwierające lokalizacje, remontujące starsze lokale lub zmieniające wystrój, np. w wyniku wprowadzania nowej identyfikacji wizualnej. Każdy biznes skupiony wokół B2C potrzebuje więc rozwiązań, które połączą firmowy wizerunek z komfortem pracy. Dynamiczny rozwój działalności to przede wszystkim odpowiedź na pytanie: jak zapewnić odpowiednie standardy lokalnego oddziału, bez względu na wielkość miejscowości i region otwieranej placówki? Potrzebna jest odpowiednia dokumentacja firmowa i przede wszystkim solidna ekipa remontowa, która ma doświadczenie w adaptacji wnętrz i przestrzeni komercyjnych.
Brak odpowiednich fachowców budowlanych uderzy w każdą branżę
Wg raportu GUS „Rynek wewnętrzny w 2021 roku” (data publikacji: październik 2022), szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 331 tys. i była o 3,5 proc. (o 11,1 tys.) wyższa niż rok wcześniej. Powierzchnia sprzedażowa zwiększyła się z kolei o 2,5 proc. Liczby z poprzedniego roku wciąż nie są znane, ale biorąc pod uwagę ekspansję sieci takich jak Żabka, Dino czy Aldi, można spodziewać się kolejnych wzrostów. Mogą je jednak wstrzymać nie tylko oczywiste problemy jak inflacja, ale również często niezauważane braki kadrowe. Sklepy już dziś, poprzez aplikacje czy punkty samoobsługowe, zmniejszyły potrzebę zatrudnienia pracowników fizycznych przypadających na poszczególne oddziały, jednak nawet najbardziej aktywny robot nie położy jeszcze dachu, nie pomaluje ściany i nie wymieni przepalonej żarówki. Dlatego też to braki specjalistów z branży budowlanej mogą niespodziewanie ograniczać polskie sieci handlowe, ponieważ ktoś musi przygotować sklep do otwarcia.
Wg raportu GUS „Koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach 2000-2023” (data publikacji: kwiecień 2023), niedobór wykwalifikowanych pracowników dotyka ponad 30 proc. firm z branży budowalnej. Oznacza to nie tylko problemy z budowaniem nowych placówek, ale także wydłużeniem prac remontowych w przypadku awarii, zalań czy pożarów sklepów. A jak wiadomo w biznesie – czas to pieniądz.
– Problemami, z którym obecnie zmagają się firmy potrzebujące odpowiedniej opieki budowlanej, są ceny usług i materiałów oraz dostępność rzetelnych specjalistów – komentuje Maciej Maryniak, Market Development Manager w Mondial Assistance. – Ta sytuacja niestety będzie coraz gorsza. Maleje liczba szkół zawodowych, a dostępność fachowców jest niewystarczająca. Problemy będą narastać – nie tylko przez brak systemowego wsparcia kształcenia zawodowego, ale też odwrót pracowników, firm i fachowców w momencie zakończenia wojny w Ukrainie. Odbudowa naszego sąsiada i inwestycje, które będą to napędzały zmniejszą liczbę specjalistów pracujących w Polsce oraz wpłyną też na łańcuchy dostaw materiałów budowlanych – ocenia Maciej Maryniak.
Jakie są najważniejsze cechy dobrego wykończenia?
Bez względu jednak na to, czy nowe oddziały budowane są od zera, czy też następuje zaaranżowanie istniejących już powierzchni użytkowych, ważna jest odpowiednia standaryzacja. Oznacza to, że sieć musi być odpowiednio duża, by zapewnić odpowiednią gotowość i kontrolę kosztów w każdym miejscu w Polsce.
Mondial Assistance oferuje szerokie wsparcie techniczne dla firm, które potrzebują przygotować swoje inwestycje do wynajmu, franczyzy czy sprzedaży, lub na których spoczywa odpowiedzialność utrzymania stanu technicznego lokali, części wspólnych, budynków, ekspozycji oraz innych obszarów z zapotrzebowaniem na bieżący serwis. Do tego potrzebny jest odpowiedni zespół, najlepiej taki, który rozumie potrzeby klienta biznesowego. Dzięki rozbudowanej siatce ekip remontowych, Mondial Assistance koordynuje cały proces, aby połączyć oczekiwany poziom usług z szybkością realizacji zlecenia – wszak każdy dzień remontu lokalu oznacza brak przychodów.
– Proces obsługi inwestycji musi być przeprowadzany sprawnie i profesjonalnie. W tym celu Mondial Assistance, oferując kompleksową obsługę remontową i techniczną dla firm stawia na sprawdzone i doświadczone ekipy remontowe. Potrzebny jest ustandaryzowany tok postępowania, który pozwoli na przekazanie wszystkich wymaganych dokumentów projektowych oraz ustalić harmonogram z klientem. Ważna jest również możliwość kontroli działań na każdym etapie realizowanych prac – przybliża Maciej Maryniak. – Na podstawie doświadczeń z sieciami dystrybucyjnymi i developerami wiemy jak przeprowadzić adaptację w zaledwie dwa tygodnie. Jednak samo oddanie budynku do użytku to nie koniec pracy – później nadchodzi czas na ewaluację oraz opiekę gwarancyjną – wizyty kontrolne i oględziny pozwoliły naszym zespołom uzyskać średnią ocen.
Źródło: Grupa Mondial Assistance.