Automatyzacja procesów intralogistycznych stanowi jeden z wyznaczników realizacji koncepcji Przemysłu 4.0 w nowoczesnych zakładach produkcyjnych i magazynowych. Rozwiązanie to umożliwia uzyskanie wysokich wskaźników efektywności oraz utrzymanie konkurencyjności na rynku.
Bieżące trendy w intralogistyce są przedmiotem badań specjalistycznych podmiotów. Branżowe raporty wykazują znaczny wzrost zapotrzebowania zarówno na automatyczne systemy mobilne, jak i pracowników działających w obszarze automatyki i robotyki.
Raport Mobile Robots od Interact Analysis z 2021 roku wskazuje, że do końca 2025 roku na rynek zostanie dostarczonych 2,1 miliona robotów mobilnych, z czego aż 860 000 zostanie dostarczonych w samym 2025 roku. Według raportu Research and Markets AGV and AMR market. An analysis of market trends, impact of COVID 19 and revenue forecasts szacowana wartość tego rynku w 2028 roku może osiągnąć nawet 18 miliardów dolarów, a roboty pozwolą znacznie zoptymalizować wykorzystanie powierzchni w zakładach przemysłowych. Co więcej, w ciągu kilku następnych lat spodziewane są kilkudziesięcioprocentowe wzrosty rdr (24% dla AGV i 43% dla AMR).
Do realizacji działań wymagających mniejszego stopnia autonomii wykorzystuje się roboty AGV. Natomiast roboty AMR o znacznie wyższym stopniu autonomii wykorzystują źródła danych do komunikacji z człowiekiem oraz pozostałymi urządzeniami. Oznacza to, że na optymalizację procesów intralogistycznych patrzeć należy kompleksowo pod kątem całego systemu.
– Zakłady przemysłowe są często położone na terenach oddalonych od dużych aglomeracji. Dodatkowo na rynku mamy niedobór wykwalifikowanej kadry. Jest to jednym z kluczowych powodów, dla których automatyzacja staje się kierunkiem strategicznym w rozwoju przedsiębiorstw. Wiele zakładów ma nawet wyznaczone wskaźniki KPI związane z automatyzacją procesów produkcyjnych lub magazynowych, dlatego managerowie poszukują rozwiązań z tym związanych. Intralogistyka stanowi jeden z najbardziej obiecujących procesów do automatyzacji ze względu na swoją powtarzalność – tłumaczy Marcin Młodożeniec, Szef Działu Marketingu i Sprzedaży w Etisoft Smart Solutions.
Źródło: Etisoft Smart Solutions.