Rozgościły się w ogrodach i na tarasach, gdzie przez wiele lat wiodły prym. Na szczęście coraz więcej ich na salonach i we wnętrzach. Meble ażurowe – bo o nich mowa, dzięki fantazji ich twórców często stają się centralnym punktem projektowanych miejsc, hipnotyzują, dodając im niezwykłego szyku i charakteru. Jeśli lubisz przestrzeń, lekkość i oryginalny design to z pewnością spodobają ci się wybrane propozycje ażurowych arcydzieł, światowej klasy designerów.
Spis treści:
The Modou od Rona Arada
PANAREA od Pedrali
Patricia Urquiola i jej Tropicalia
Remind od Pedrali
Nolita by Mario Pedrali
Bertoia Collection
The Modou od Rona Arada
Jeśli nie znacie tej kolekcji to niewiele wiecie o fantazji i możliwościach współczesnego projektowania. Kolekcja krzeseł ogrodowych The Modou, to dzieło mistrza światowego designu Rona Arada. To ucieleśnienie połączenia dwóch światów, ducha Europy i Afryki. The Modou stanowią hołd dla senegalskiego rzemiosła oraz element większej kolekcji ręcznie wykonanych przedmiotów, stworzonych na zamówienie Patrizii Moroso, dyrektor artystycznej marki Moroso. Imię mebla pochodzi od imienia współpracownika Rona Arada, z którym miał szansę testować i rozwijać projekt The Modou w Dakarze. Kolekcja siedzisk The Modou jest utkana ze sznurów polietylenowych, które tradycyjnie używane są w Afryce do produkcji sieci rybackich. Te nietypowe bardzo oryginalne projekty, wykonane zostały całości ręcznie w Senegalese Atelier M’Afrique w Dakarze. To model obok którego, trudno można przejść obojętnie – dynamiczny, filmowy niczym bolid z przyszłości, uwodzi nie tylko kształtem ale i mocnymi kolorami.
PANAREA od Pedrali
Za pomysłem na ten fotel stoi historia zakorzeniona w klimacie śródziemnomorskiego wybrzeża i jego kolorach. Idea pochodzi z orzeźwiającej bryzy, która niesie obietnice romansu, uroczego spotkania na świeżym powietrzu albo na tarasie z widokiem na morze. Nic dziwnego bo jego nazwa pochodzi od nazwy małej wyspy z archipelagu Liparyjskiego we Włoszech. Kolekcja Panarea to rodzina modeli foteli wypoczynkowych z tradycyjnym elementem ze sznurka polipropylenowego ręcznie tkanego we Włoszech, który owijany jest w opatentowany wzór wokół stalowej ramy o średnicy 20 mm. Poduszki siedzisk zostały zaprojektowane z suchej pianki poliuretanowej pokrytej tkaniną wykonaną z tej samej przędzy, co element tkany. Dzięki temu Panarea to mebel o wyrazistym charakterze, który świetnie się prezentuje zarówno w aranżacjach na zewnątrz jak i jako dopełnienie w eleganckich wnętrzach. Zawsze tam gdzie się znajduje wnosi nutę wolności i poczucie przestrzeni.
Patricia Urquiola i jej Tropicalia
Stalowa rama stanowi w tym meblu punkt wyjściowy do stworzenia niezliczonych wersji lekkiego, przykuwającego wzrok i cieszącego zmysł mebla do użytku codziennego. To oryginalne krzesło powołała do życia, światowej sławy projektantka – Patricia Urquiola zapraszając użytkowników do gry wyobraźni, w której wykorzystane materiały grają główną rolę. Motyw owijania „nićmi”, które tworzą wrażenie linii naszkicowanych ołówkiem, tworzy w odbiorze powierzchnię, która jest zarówno graficzna, jak i strukturalna. Stanowi ona także jednocześnie część konstrukcji, ale i posiada własną tożsamość w zależności od tego czy „osnowa” występuje w dwóch, trzech czy też w jednym kolorze. Charakter Tropicalia zmienia się też za każdym razem w zależności od wykorzystanego materiału. Niezależnie od wybranej wersji – zawsze zwraca uwagę i nie daje o sobie zapomnieć. Kolekcję uzupełniają poduszki idealnie dopasowane do charakteru mebla.
Remind od Pedrali
To model lekko sentymentalny, ale nowoczesny. Krzesło Remind nawiązuje do miękkich, falistych krzywizn charakterystycznych dla drewnianych krzeseł z końca XIX wieku, zinterpretowanych na nowo w innowacyjnej odsłonie. Wykonane z monobloku z formowanego wtryskowo polipropylenu, przezroczyste siedzisko i oparcie tworzą „przewiewny”, lekki wygląd mebla, który jednocześnie jest komfortowy dla użytkownika. Perforowane oparcie Remind można ozdobić malutkimi kolorowymi pikselami wykonanymi z polipropylenu, dzięki czemu każdy może zostać artystą, tworząc nieskończoną ilość wzorów.
Zgodnie z deklaracją firmy Pedrali, która dba o zrównoważony rozwoju z poszanowaniem zasobów środowiska naturalnego, krzesło Remind zostało również zaprojektowane w wersji „szarej z recyclingu”. Ten model wykonany jest w całości z materiałów pochodzących z recyclingu z czego 50% pochodzi z plastikowych odpadów po konsumenckich i 50% z plastikowych odpadów przemysłowych. Ten zmysłowy i romantyczny przedstawiciel nowoczesnego designu z pewnością ma szasnę stać się ulubieńcem tych co cenią oryginalność i ekologię.
Nolita by Mario Pedrali
Pisząc o ażurowych meblach nie możemy zapomnieć o krześle Nolita włoskiej firmy Pedrali. Nolita to rodzina krzeseł, foteli stworzona z myślą o siedzeniu na zewnątrz, która nawiązuje do trendu zapoczątkowanego przez założyciela firmy – Mario Pedrali, który w 1963 roku zaprojektował pierwsze metalowe krzesła ogrodowe. Modele Nolita mają ramy z rur stalowych malowanych proszkowo, które są u bardzo odporne na działanie warunków atmosferycznych i dlatego stanowią idealną propozycję do wykorzystania zarówno we wnętrzach jak i w ogrodach, na tarasach i balkonach.
Bertoia Collection
Bertoia to kultowa kolekcja z drutu stworzona przez Harry’ego Bertoia w 1952 roku. Opisywana jest jako zdumiewające studium przestrzeni, formy i funkcji, która swój unikalny design zawdzięcza geniuszowi jednego z mistrzów rzeźby ubiegłego wieku. Ramy wszystkich modeli z rodziny Bertoia Collection to spawana konstrukcja stalowa z prętami w kolorze polerowanego lub satynowanego chromu. Poduszki siedzisk mocowane są do foteli, krzeseł i stołków za pomocą zatrzasków. Z ciekawostek, asymetryczne krzesło z kolekcji nigdy nie wyszło poza prototyp aż do 2005 roku, kiedy to firma Knoll, z pomocą rodziny Bertoia, wprowadził projekt do produkcji. Podobnie jak Saarinen i Mies, Bertoia znalazł wysublimowany wdzięk w materiale industrialnym, przenosząc go poza jego zwykłą użyteczność i wynosząc do rangi dzieła sztuki. Kolekcja Harry’ego Bertoia jest do dzisiaj, jednym z najbardziej rozpoznawalnych osiągnięć nowoczesnego designu połowy wieku i dumną częścią dziedzictwa Knoll.