rynek nieruchomości na wynajem

Biuro na wynajem poszukiwane. Lepsze ścisłe centrum czy peryferie?

alex-knight-309862-unsplash
Biuro na wynajem poszukiwane. Lepsze ścisłe centrum czy peryferie? Jest to oczywiście kwestia mocno indywidualna, jednak warto przeanalizować wszystkie „za” i „przeciw” obu tych opcji. Zarówno biura w ścisłym centrum, jak i te zlokalizowane na obrzeżach miast, posiadają swoje zalety. Oba rodzaje biur nie są też wolne od wad. Może się więc okazać, że na przykład przedsiębiorca poszukujący pierwotnie biura w centrum, zdecyduje się jednak na lokal biurowy położony na obrzeżach miasta.

Spis treści:
Nie tylko lokalizacja jest ważna
Kameralny biurowiec czy nowoczesny wieżowiec?
Biura na wynajem w ścisłym centrum miasta
Lokale biurowe na miejskich peryferiach

 

Wybór odpowiedniego biura do wynajęcia to dla przedsiębiorcy kluczowa kwestia. Czasami lokalizacja firmy musi być zmieniana, ponieważ aktualne biuro nie spełnia już wymogów przedsiębiorcy. Jak wiadomo, na przestrzeni lat te mogą się modyfikować. Aby uniknąć zbyt częstych przeprowadzek, warto postawić na biuro dające możliwość zmiany aranżacji. Obecnie popularne są również elastyczne powierzchnie biurowe, które dają możliwość zmiany wielkości najmowanej powierzchni w ramach tego samego obiektu biurowego.

Profil działalności firmy kluczem do poszukiwań odpowiedniego biura na wynajem
Rodzaj biura, jaki będzie najbardziej odpowiedni dla danego przedsiębiorcy, jest w pewnym zakresie uzależniony od profilu działalności firmy. Dla przykładu, jeśli firma zajmuje się świadczeniem usług online, jak porady prawne, to biuro może być zlokalizowane na obrzeżach miasta. Istotny jest bowiem komfortowy dojazd pracowników do miejsca pracy, przy czym nie trzeba weryfikować, czy klienci będą mieli łatwy dostęp, gdyż obsługuje się ich zdalnie.
Natomiast jeśli firma zajmuje się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, to znacznie lepiej sprawdzi się bardziej centralna lokalizacja w mieście, aby klienci mieli ułatwiony dostęp z każdej dzielnicy.

Nie tylko lokalizacja jest ważna
Lokalizacja biura na wynajem jest oczywiście bardzo ważna, jednak nie najważniejsza. Najemcy zwracają uwagę na szereg innych kwestii, które z ich punktu widzenia są równie istotne. Z pewnością jedną z istotniejszych rzeczy jest cena za metr kwadratowy biura na wynajem. Rzecz jasna jeśli zależy mu na mniejszej cenie, może wynająć mniejsze biuro. Jednak cena i metraż nie zawsze idą w parze. Poza ceną najmu przedsiębiorca zwróci też uwagę na wysokość kaucji oraz comiesięcznych opłat za media. Jeśli biuro zlokalizowane jest na piętrze, to wartością dodaną będzie winda. Zaletą jest także klimatyzacja w każdym pomieszczeniu. Duże, przeszklone witryny okienne to dodatkowy atut, który pozwala na lepsze wyeksponowanie oferty przedsiębiorcy.

Kameralny biurowiec czy nowoczesny wieżowiec?
Większe miasta regionalne oraz stolica mają w swojej ofercie bardzo różnorodne biura na wynajem. Są one zlokalizowane zarówno w kameralnych budynkach i klimatycznych kamienicach, jak również w nowoczesnych wysokościowcach. To, jaki obiekt wybierze najemca, także uzależnione jest od jego preferencji i profilu działalności firmy. W przypadku rodzinnych przedsiębiorstw stawiających na wyeksponowanie wielopokoleniowości firmy, warto wynająć klimatyczne biuro w niewielkim budynku. Z kolei firma, która chce prezentować się jako nowoczesne, innowacyjne przedsiębiorstwo, powinna postawić na reprezentatywny wieżowiec, który sam w sobie będzie stanowił wizytówkę dla najemcy.

Biura na wynajem w ścisłym centrum miasta
Biurowce zlokalizowane w centrum miasta posiadają bardzo dużo zalet. Najczęściej to właśnie w centrum budowane są nowoczesne wysokościowce. Przede wszystkim budynki takie cechują się często nowoczesną bryłą i szklaną elewacją, dzięki czemu są bardzo reprezentatywne. Biurowce takie oferują nowoczesne powierzchnie biurowe na wynajem w standardzie klasy A. Budynki biurowe posiadają szereg udogodnień jak cichobieżne windy, klimatyzacja, całodobowa ochrona czy recepcja. Na podziemnych kondygnacjach powstają parkingi dla najemców. Coraz powszechniejsze staje się budowanie biurowców posiadających części ogólnodostępne, takie jak zielone skwery czy niewielkie pasaże handlowe. Renomowane firmy chętnie wybierają takie budynki na swoje siedziby lub oddziały regionalne.
Biura zlokalizowane w centrum mają łatwy dostęp do komunikacji miejskiej, dzięki czemu zarówno pracownicy jak i klienci mogą do nich dojechać autobusem lub tramwajem. Plusem jest też bogata infrastruktura otoczenia i biznesowy charakter inwestycji.
O ile biurowce w centrum posiadają bardzo dużo zalet, o tyle nie należy zapominać o minusach. Przede wszystkim wjazd samochodem do centrum może okazać się kłopotliwy. Zatłoczone ulice sprawiają, że praktycznie nie da się uniknąć stania w korku. Dodatkowo bardzo trudno o wolne miejsca parkingowe, a nawet jeśli uda się jakieś znaleźć, to są one płatne. Niestety podziemne parkingi często nie mają tak dużej powierzchni, aby zagwarantować odpowiednią liczbę miejsc parkingowych wszystkim najemcom, kontrahentom i klientom. Czynsze w centrum też zazwyczaj są wyższe, z czym najemcy muszą się liczyć już na starcie.

Lokale biurowe na miejskich peryferiach
Biurowce zlokalizowane na obrzeżach miast także cechują się wieloma zaletami. Ceny za metr kwadratowy biura na wynajem są tu zazwyczaj niższe, niż za biura do wynajęcia w centrum miasta. Dzięki temu przedsiębiorca może wynająć biuro taniej, lub wynajmie w określonej kwocie większe biuro, niż mógłby wynająć w ścisłym centrum miasta. Dodatkowym plusem jest brak korków i swobodny dojazd do biurowca. Najczęściej budynki takie posiadają zewnętrzne parkingi, z których mogą korzystać pracownicy, kontrahenci i klienci. Dodatkowym plusem jest fakt, że nawet jeśli na parkingu biurowca zabraknie miejsc, to łatwo można znaleźć inne w pobliżu inwestycji, które nie będzie obciążone opłatą za parkowanie.
Do minusów można zaliczyć niejednokrotnie słabo rozwiniętą infrastrukturę otoczenia i małą liczbę przystanków komunikacji miejskiej, przez co może się okazać, że autobus kursuje wyłącznie raz lub dwa razy na godzinę. Wadą może być też czas dojazdu. W zależności od tego, skąd pracownicy rozpoczynają trasę do miejsca pracy, mogą oni bardzo dużo czasu poświęcić na dojazd do biurowca położonego na obrzeżach miasta. Oczywiście nie znaczy to, że do każdego biurowca na peryferiach czas dojazdu jest znacznie dłuższy. Gdyby porównać go z czasem dojazdu do biurowca w ścisłym centrum w godzinach szczytu, może się okazać, że – w związku z korkami na ulicy i dużym natężeniem pojazdów w centrum – na peryferia miasta i tak dojedziemy szybciej.

Wybór odpowiedniego biura na siedzibę lub oddział firmy jest bardzo istotny. Biuro powinno spełniać wymagania przedsiębiorcy i gwarantować pracownikom komfortowe warunki pracy. Dzięki temu firma będzie funkcjonować wydajnie.
Sektor biurowy w Polsce cały czas się rozwija. Wprawdzie pandemia wyhamowała ten sektor, jednak obecnie odzyskuje on swoją pozycję. Na rynku dostępne są wolne powierzchnie biurowce praktycznie w każdej dzielnicy dużych aglomeracji miejskich, dzięki czemu przedsiębiorcy mają szeroki wybór. Mogą więc swobodnie podjąć decyzję, czy bardziej odpowiednie będzie dla nich biuro w kameralnym budynku, położone w spokojnej, skrajnej lokalizacji, czy może bardziej odpowiednie będzie biuro w reprezentatywnym wysokościowcu, położone w ścisłym centrum miasta.

Redakcja
Komercja24.pl


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora