Przez ostatnie dwa lata obserwowaliśmy jak rynek biurowy ewoluuje. Pandemia przyniosła nową rzeczywistość i wiele zmian, które zredefiniowały podejście inwestorów, deweloperów, ale również zarządców oraz najemców budynków biurowych. Czynniki środowiskowe, zrównoważone budownictwo, zielone rozwiązania oraz dekarbonizacja zdominowały rynkowe trendy w bieżącym roku. W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata, człowiek i jego potrzeby ponownie są w centrum zainteresowania, a na pierwszym planie znalazły się biura, które gwarantują dobre samopoczucie oraz dbają o bezpieczeństwo, zdrowie i dobrostan pracowników.
Spis treści:
Biurowe nieruchomości komercyjne w obliczu ewolucji
Zrównoważone budownictwo i człowiek w centrum naszej uwagi
Zarządzanie nieruchomościami wg autorskiego programu
Zmiany zachodzą między innymi w systemach i stylach pracy. W czasie pandemii na znaczeniu zyskały dawniej niedoceniane modele pracy zdalnej i hybrydowej, a biura musiały dostosować się do wymogów sanitarnych i przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo ich użytkownikom. Jak wynika z raportu Pracuj.pl[i] tylko co czwarty badany deklaruje, że chciałby wykonywać obowiązki wyłącznie w biurze. Jednocześnie jeszcze mniej, bo zaledwie 14,5% chciałoby pracować w pełni zdalnie. Najchętniej wybieraną opcją jest praca hybrydowa, którą aż 60% kandydatów i pracowników wskazało jako preferowany model realizacji obowiązków w niedalekiej przyszłości. To niewątpliwie wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się właściciele i zarządcy budynków biurowych.
Są firmy, które bardzo szybko wróciły do biur, są też takie, u których dobrze sprawdza się system hybrydowy i praca z biura w wymiarze 1-3 dni w tygodniu. Niektórzy najemcy, jak np. sektor IT, nadal korzystają w większości z home office. Przed nami czas, który doprowadzi do pewnej stabilizacji i równowagi w tych modelach. Jako zarządca skupiamy się na zapewnieniu jak najlepszych warunków do pracy, chcemy by budynek i biuro były bezpieczne, komfortowe i atrakcyjne dla ich użytkowników. Tworzymy otoczenie, w którym ludzie chcą przebywać i które jest warte dojazdu do pracy. Kluczowe jest również elastyczne podejście oraz szybka adaptacja do zmieniających się potrzeb pracowników, np. tworzenie przyjaznych miejsc służących już nie tylko do wykonywania codziennych zadań, ale przede wszystkim wzmacniających więzi międzyludzkie i poczucie przynależności. Biura przechodzą teraz transformację, która opiera się na budowaniu społeczności oraz mocno koncentruje się na dobrostanie człowieka,
komentuje Łukasz Mazurczak, dyrektor zarządzający MVGM.
Zrównoważone budownictwo i człowiek w centrum naszej uwagi
W MVGM bardzo szybko odpowiedzieliśmy na nowe wyzwania. Stworzyliśmy standardy zarządcze skoncentrowane na bezpieczeństwie korzystania z przestrzeni biurowych, a także wdrożyliśmy autorski program dla najemców „People in the spotlight”, w którym stawiamy na pozytywne doświadczenie, komfort i dobrostan pracowników. Warunki, w jakich pracujemy, mają ogromny wpływ na nasz stan fizyczny i psychiczny. Przyjazne otoczenie, które tworzymy w nowoczesnych biurach, przekłada się na dobre samopoczucie, powoduje brak uczucia wyczerpania na koniec dnia, a w dłuższej perspektywie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i efektywność,
dodaje Katarzyna Jaśkiewicz, Dyrektor Nieruchomości Biurowych i Magazynowych, MVGM.
Autorski program MVGM „People in the spotlight” pokazuje holistyczne podejście firmy do zarządzania powierzonymi jej nieruchomościami. Uwzględnia aspekty operacyjne, jak również elementy techniczne i marketingowe. Skupia się na m.in. na ekologii samego budynku i zastosowanych w nim rozwiązaniach, takich jak filtry wody, monitoring jakości powietrza, nawilżacze powietrza czy czujniki ruchu. Ale przede wszystkim stawia ludzi pracujących w biurach w centrum uwagi, uświadamiając pracownikom – użytkownikom danego budynku, jakie rozwiązania i technologie mające bezpośrednie przełożenie na ich komfort i efektywność pracy, towarzyszą im na co dzień, ale też co oni sami mogą zrobić dla swojego dobrostanu. Działania podejmowane przez zarządcę obejmują liczne wydarzenia oraz akcje edukacyjno-informacyjne, zachęcające m.in. do oszczędzania energii, segregacji odpadów, alternatywnych form dojazdów do pracy, czy dbania o siebie w miejscu pracy i poza nim.
Uświadamiamy użytkownikom wiele kwestii, na które być może nie zwracali dotychczas uwagi, a są kluczowe z punktu widzenia wpływu na samopoczucie w pracy. Wprowadzamy zarówno małe inicjatywy, jak np. zachęcanie do podróży do pracy na rowerze poprzez darmowy serwis rowerowy, jak również te wymagające złożonych działań. W niektórych budynkach prowadzimy proces modernizacji, inne potrzebują jedynie nowej aranżacji przestrzeni zielonych, zwiększenia liczby ławek, drzew i krzewów wokół biurowców. Adaptacja do nowych standardów, dostosowanie się do potrzeb pracowników oraz mocny nacisk na zrównoważone, zielone i zdrowe obiekty biurowe nie jest już obecnie wyróżnikiem, a warunkiem koniecznym, żeby przyciągać najemców i inwestorów,
podsumowuje Łukasz Mazurczak.
[i] „Dwa lata nowej zawodowej normalności” Raport Pracuj.pl z marca 2022 r.
Źródło: MVGM.