komentarze, opinie, gospodarka

Brexit a rynek nieruchomości w Europie

Brexit

RICS wzywa brytyjskich i unijnych decydentów do uwzględnienia w negocjacjach w sprawie Brexitu kluczowych wytycznych, które pomogą zagwarantować przyszłość jednego z najważniejszych sektorów gospodarki w Europie.

Zdaniem RICS, politycy odpowiedzialni za kształt przyszłych stosunków między UE a Wielką Brytanią, nie mogą ignorować głosu profesjonalistów działających w branży gruntów, nieruchomości i budownictwa. Sektor, w którym zatrudnionych jest ponad 16,7 miliona ludzi i który stanowi 16,5% PKB UE1, ma znaczący wpływ na gospodarkę europejską, tworzenie miejsc pracy oraz zrównoważony rozwój miast.

RICS, organizacja zawodowa reprezentująca ponad 125 000 wykwalifikowanych członków na całym świecie, dążąc do zapewnienia, że wkład ten nie będzie narażony na ryzyko, wraz z piętnastoma innymi europejskimi stowarzyszeniami branżowymi zaproponował kilka kluczowych wytycznych dla przyszłych stosunków pomiędzy UE a Wielką Brytanią. Wytyczne te obejmują:

Zapewnienie bazy kompetencji: Wzajemne uznawanie kwalifikacji i opracowanie wspólnych standardów technicznych zmniejszyły przeszkody na drodze świadczenia usług transgranicznych. Dzięki wzajemnemu podejściu, europejskie przedsiębiorstwa mogły wspierać u siebie rozwój najlepszych praktyk w zakresie norm środowiskowych, finansowych i społecznych. Utrzymanie dostępu i rozwijanie talentów są kluczowe dla zapewnienia wzrostu i konkurencyjności sektora.

Unikanie nowych barier: Inwestujący w europejski sektor nieruchomości, poprzez instrumenty kapitałowe lub dłużne, oczekują, że przyszłe relacje między Wielką Brytanią a Wspólnotą oparte będą na zachowaniu swobodnego przepływu umiejętności, kapitału i inwestycji pomiędzy nimi.

Ochrona uzasadnionych oczekiwań i praw nabytych: Ze względu na długoterminową naturę zobowiązań w zakresie inwestycji w nieruchomości (zarówno w formie kapitału własnego, jak i długów), rynek powinien opiera

się na istniejących ramach prawnych, chroniących go przed zakłóceniami wywołanymi trwającą dłużej niepewnością lub przez nagłe i dramatyczne zmiany. Mowa tu m.in. o ramach ustanowionych przez dyrektywę w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (AIFMD) oraz dyrektywę w sprawie rynków instrumentów finansowych (MIFID).

Utrzymanie dostępu do rynku: Umocnienie ram prawnych zapewniających jednoczesny dostęp do rynków UE inwestorom długoterminowym, zarządzającym funduszami i pożyczkodawcom z Wielkiej Brytanii jak i tym, którzy mają siedzibę na terenie jednego z państw członkowskich UE do rynku brytyjskiego.

Utrzymanie dynamiki istniejących inicjatyw: W obliczu konieczności skoncentrowania znacznych zasobów i uwagi na renegocjowaniu stosunków Zjednoczonego Królestwa z UE, nie można dopuścić do wykolejenia lub opóźnienia bieżących inicjatyw politycznych mających na celu pobudzenie sektora środowiska budowlanego. Przykłady obejmują m.in.: usunięcie barier dla inwestycji transgranicznych, inicjatywę „Budownictwo 2020” oraz inicjatywy związane z efektywnością energetyczną i zrównoważonymi budynkami.

Przejrzysty i otwarty proces: Konieczne jest, aby sektor środowiska budowlanego miał zapewnioną jak największą przejrzystość oraz pewność co do kolejnych, podejmowanych kroków. Nadszedł czas na opracowanie jasnej i czytelnej mapy drogowej dla UE i Wielkiej Brytanii i przekazanie jej zainteresowanym stronom. Mapa ta powinna wyraźnie określać zakres negocjacji i zapewnić odpowiednie zaangażowanie poszczególnych uczestników.

Wyniki negocjacji w sprawie Brexitu są wciąż daleko przed nami. Nie można jednak zaprzeczyć, że decyzja Wielkiej Brytanii o wycofaniu się z Unii Europejskiej, stworzyła wiele wyzwań dla obywateli po obu stronach kanału, w szczególności zaś dla profesjonalistów sektora budownictwa i nieruchomości. Zmiany w stosunkach UE-Wielka Brytania nie powinny lekceważyć znaczenia branży reprezentowanej przez RICS i zachęcamy decydentów do uwzględnienia rekomendowanych przez nas wytycznych„, Sander Scheurwater, dyrektor ds. korporacyjnych RICS w Europie.

informacja prasowa RICS

1 *Żródło: Eurostat (2015)