W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Na koniec pierwszego kwartału w budowie znajdowało się ponad 600 tys. mkw. z czego ukończenie blisko 60% planowane jest w okresie kwiecień-grudzień tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym kwartale tego roku.
Na rynku w dalszym ciągu obserwujemy modernizacje i remonty centrów handlowych. Działania właścicieli obejmują szerokie spektrum, m.in. dostosowywanie infrastruktury do potrzeb dzieci i niepełnosprawnych, remonty powierzchni wspólnych i stref gastronomicznych, wprowadzanie bezpłatnego Wi-Fi, nowoczesnych systemów nawigacji i identyfikacji wizualnej, interaktywnych punktów informacyjnych, stref wypoczynku a także modernizacje parkingów i fasad obiektów. Swoje sklepy modernizują również najemcy.
Podaż
W pierwszym kwartale tego roku ukończony został jeden znaczący projekt handlowy – Galeria Glogovia (ok. 21 tys. mkw.), gdzie swoje sklepy otworzyły między innymi sieci Piotr i Paweł, Media Expert, C&A, grupa LPP, Martes Sport, a także operator kinowy Cinema 3D.
Warto wspomnieć również o otwarciu kolejnej fazy rozbudowy warszawskiego centrum Atrium Promenada (ok. 3,5 tys. mkw.), gdzie swoje miejsce znalazł jeden z największych w Polsce sklepów sieci H&M.
W minionym kwartale rozpoczęły się modernizacje kilku centrów handlowych (np. Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu), trwają remonty centrów handlowych Morena, Auchan i ETC w Gdańsku, centrum ETC w Swarzędzu, Silesia City Centre w Katowicach i Pasażu Grunwaldzkiego we Wrocławiu.
Popyt
W pierwszych trzech miesiącach tego roku w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci handlowych, m.in. w Galerii Bałtyckiej otwarty został pierwszy salon nowej marki grupy LPP – Tallinder. Nowa polska marka pojawiła się także w Galerii Riviera w Gdyni – Up8 (moda sportowa). W styczniu pierwszy sklep franczyzowy amerykańskiej sieci Skechers (obuwie i akcesoria) został otwarty w warszawskiej Galerii Mokotów.
Wśród anonsowanych na początku roku umów najmu warto wymienić: kino Helios w Blue City w Warszawie (8 sal), supermarket Alma w Galerii Libero w Katowicach (1 900 mkw.), H&M w Nowej Stacji w Pruszkowie (2 180 mkw.), TK Maxx w Manufakturze w Łodzi (2 270 mkw.), Sports Direct w Galerii Metropolia w Gdańsku (1 660 mkw.) i P&C w Poznań City Centre (4 500 mkw.).
Obserwujemy nowości w dziedzinie sprzedaży wielokanałowej. Wydarzeniem w sektorze e-commerce było wejście na rynek nowej marki modowej grupy Inditex – Uterque. W analizowanym okresie dokonane zostało także przejęcie przez CCC udziałów (74,99%) w firmie eobuwie.pl.
W pierwszym kwartale zawarta została pomiędzy Empik M&F i funduszem Bridgepoint wstępna umowa sprzedaży spółek z grupy Smyk. Wartość transakcji przekroczyła 1 mld PLN.
Pustostany
Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł zgodnie ze stanem na koniec grudnia 2015 r. 2,9%, natomiast w dużych miastach (200 tys. – 400 tys. mieszkańców) 4%.
Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (1,5%). Najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się natomiast w Poznaniu (4%).
Wśród miast dużych (200 tys.-400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Bydgoszczy (6%), a najmniej w Lublinie (1,6%).
Prognozy
Największym budowanym obecnie obiektem handlowym jest Posnania (ok. 100 tys. mkw.), której powierzchnia stanowi ponad ¼ podaży 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).
— Obserwujemy zdecydowany powrót do gry największych aglomeracji, gdzie znajduje się 75% powierzchni będącej obecnie w budowie. Jednak zainteresowanie deweloperów najmniejszymi rynkami nie słabnie – w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje się 25% podaży w budowie — podsumowuje Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Warto zwrócić uwagę na spadek roli dużych operatorów spożywczych jako głównej atrakcji centrów handlowych. W budowanych obecnie obiektach takich jak Wroclavia, Galeria Metropolia i Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie, czy Gemini Park Tychy sklep spożywczy zajmuje jedynie ok. 2 000 mkw. powierzchni.