474 tys. mkw. – taką powierzchnię nowoczesnych centrów handlowych dostarczono na polski rynek w 2014 r. Powstały 24 nowe obiekty a 9 zmodernizowano. Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w naszym kraju wynoszą obecnie ponad 10 mln. mkw.
Jak wynika z najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych w związku ze stosunkowo niewielką liczbą otwarć nowych obiektów komercyjnych – handlowych, nieznacznie wzrosło nasycenie powierzchnią handlową w Polsce osiągając poziom 268 m kw./1000 mieszkańców. Coraz niższy poziom pustostanów może napawać dużym optymizmem.
– Rok 2014 można określić czasem mniejszych miast i obiektów o skrojonej na lokalne potrzeby powierzchni. Obserwujemy też stałą tendencję deweloperów do podejmowania decyzji odnośnie modernizacji i przebudowy obiektów istniejących na rynku o ugruntowanej pozycji wśród klientów” powiedział Radosław Knap, Dyrektor w Polskiej Radzie Centrów Handlowych. W 2014 roku otwartych zostało 11 nowych centrów handlowych, 12 nowych parków handlowych oraz jedno nowo wybudowane centrum wyprzedażowe.
Co ciekawe wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową wcale nie jest największy na wiodących rynkach. Pomimo, że zdecydowana większość istniejącej powierzchni (56%) skoncentrowana jest w największych aglomeracjach, obecnie dla ośmiu największych ośrodków kształtuje się on na poziomie 582 m kw./1000 mieszkańców. Największym nasyceniem powierzchni handlowej charakteryzują się natomiast miasta o liczbie ludności pomiędzy 100 000 a 200 000 mieszkańców, gdzie wskaźnik ten utrzymuje się na średnim poziomie 824 m kw./1000 mieszkańców.
Jeśli chodzi o pustostany w ośmiu wiodących aglomeracjach ogólny wskaźnik powierzchni niewynajętych w centrach handlowych wynosi niezmiennie 2,5%. Natomiast dla mniejszych miast, o liczbie ludności pomiędzy 200 000 a 400 000 mieszkańców, odsetek pustostanów cechuje dalszy trend spadkowy, do poziomu 3,4% na koniec roku 2014.