Rynek powierzchni handlowych

Centra handlowe w 2015 r.

Anna_Wysocka1Rok 2015 jeszcze co prawda się nie skończył ale czas już na pierwsze podsumowania.  Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71%) przypadało na centra handlowe; 3,5 mln mkw. (27%) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,2 mln mkw. (2%) na centra wyprzedażowe.

Takie dane przynosi podsumowanie JLL. Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 202 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 262 mkw.

W 2015 zwraca uwagę przede wszystkim otwarcie kilku dużych centrów, w wiodących aglomeracjach.

Wybrane największe centra handlowe otwarte w roku 2015

Centrum Miasto Powierzchnia GLA
Zielone Arkady Bydgoszcz 50 000 mkw.
Sukcesja Łódź 46 300 mkw.
Tarasy Zamkowe Lublin 37 900 mkw.
Aleja Bielany – rozbudowa Wrocław Dodatkowe 35 000 mkw.
Galeria Galena Jaworzno 31 400 mkw.
Galeria Jurowiecka Białystok 25 400 mkw.
Galeria Neptun Starogard Gdański 25 000 mkw.
Nowy Rynek Jelenia Góra 24 000 mkw.
Supersam Katowice 23 000 mkw.
Ogrody – rozbudowa Elbląg Dodatkowe 22 500 mkw.
Vivo! Stalowa Wola 22 400 mkw.
Wola Park – rozbudowa Warszawa Dodatkowe 17 600 mkw.
Magnolia Park – rozbudowa Wrocław Dodatkowe 17 000 mkw.
MODO Domy Mody Warszawa 16 000 mkw.
Atrium Copernicus – rozbudowa Toruń Dodatkowe 15 000 mkw.
Ferio Wawer Warszawa 12 300 mkw.
Galeria Sudecka – rozbudowa Jelenia Góra Dodatkowe 10 600 mkw.
Galeria Pomorska – rozbudowa Bydgoszcz Dodatkowe 10 000 mkw.

 

W głównych miastach nadal dominują duże centra handlowe, a centra lokalne i typu convenience w mniejszych. Rzadziej deweloperzy decydują się na budowę parków handlowych.

Największe obiekty handlowe w budowie

Nazwa centrum Miasto Powierzchnia GLA
Posnania Poznań 99 000 mkw.
Wroclavia Wrocław 64 000 mkw.
Galeria Północna Warszawa 64 000 mkw.
Forum Gdańsk Trójmiasto 62 000 mkw.
Galeria Metropolia Trójmiasto 35 000 mkw.

Eksperci zauważają trend rozszerzania oferty pozazakupowej w centrach handlowych. Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna. Centra handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Najlepszym przykładem jest uruchomienie biblioteki w Forum Gliwice (Biblioforum) czy planowany amfiteatr w Centrum Skałka w Tychach. Postępuje także rozwój sprzedaży wielokanałowej i ekspansja handlu w Internecie.

„Nadchodzące lata będą bardzo aktywne jeśli chodzi o planowaną do oddania powierzchnię – na rynek wejdą wielkopowierzchniowe projekty, takie jak np. Galeria Północna czy Galeria Wilanów w Warszawie. Spodziewamy się również debiutów nowych marek na polskim rynku, których obecność wpłynie pozytywnie na odświeżenie i zróżnicowanie oferty handlowej.Przed nami jeszcze praca nad portfelem najemców, ale i w tym obszarze Polska ma bardzo dobre perspektywy rozwoju. Jednak nadal w Polsce brakuje takich marek jak Debenhams, American Apparel, Uniqlo, Urban Outfitters czy Primark, bardzo popularnych w innych krajach, czy Kidzanii – miasteczek rozrywkowo-edukacyjnych dla dzieci” – dodaje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

W okresie od 1 stycznia do początku grudnia 2015 właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ok. 1,725 mld euro. To najlepszy wynik na rynku handlowym od czasu rekordowego rezultatu zarejestrowanego w 2006 r.