Centra handlowych w Częstochowie znalazł się pod lupą Colliers International. Sporządzili oni opis tego segmentu rynku nieruchomości komercyjnych w mieście w ramach publikacji – „Centra handlowe w miastach regionalnych | Częstochowa”.
Częstochowa posiada cztery obiekty handlowe o łącznej powierzchni najmu 134 tys. mkw. Wskaźnik nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową kształtuje się na poziomie 581 mkw. na tysiąc mieszkańców. Współczynnik pustostanów w Częstochowie odnotował tendencję spadkową i na koniec 2015 roku wyniósł 4%.
Częstochowa zdominowana jest przez tradycyjne centra handlowe. W mieście brak jest parków handlowych, a najbliższe centra wyprzedażowe znajdują się w Sosnowcu i Krakowie.
Największym centrum handlowym jest Galeria Jurajska, o łącznej powierzchni najmu 48 tys. mkw. i 200 sklepach. W 2015 r. Galerie Jurajską poddano modernizacji i rekomercjalizacji. Centrum zyskało 16 nowych najemców. Umowy podpisały, między innymi, firmy takie, jak: X-com, Bajkowy Labirynt, Cook&More, Greenpoint, a sklep Reserved powiększył swoją powierzchnię do 2 840 mkw., stając się przy tym największym sklepem tej sieci w Polsce.
W centrach handlowych w Częstochowie działa ok. 340 sklepów. Największą grupę stanowią najemcy z sektora moda oraz usługi. W 2015 roku w mieście zadebiutowały głównie sieci z sektora dom i wnętrze takie, jak: a Tab, English Home, Cook&More, czy Tescoma.