548 tys. mkw. powierzchni w 15 centrach handlowych – taki jest zasób nowoczesnej powierzchni handlowej w Krakowie. To przekłada się na nasycenie rzędu 530 mkw. na 1 tys. mieszkańców.
Jedno centrum handlowe obsługuje średnio 69 tys. osób rocznie, a biorąc pod uwagę całkowitą siłę nabywczą mieszkańców aglomeracji na 1 mkw. powierzchni krakowskiego centrum handlowego przypada średnio około 57 300 złotych rocznie – wynika z publikacji przygotowanej przez firmę doradczą Colliers International „Centra Handlowe w Krakowie w I poł. 2015 roku”.
W stolicy Małopolski dominują tradycyjne centra handlowe stanowiące 93% całości zasobów powierzchni. Ponad 75% całkowitej powierzchni w Krakowie przypada na duże centra handlowe o powierzchni powyżej 30 tys. mkw.
Największą ofertę sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych znaleźć można w Galerii Krakowskiej (ok. 300) oraz w centrum handlowym Bonarka City Center (ok. 240).
— Popyt na powierzchnie w centrach handlowych w Krakowie pozostaje na dobrym poziomie, a pustostany strukturalne notowane są jedynie w obiektach drugorzędnych o nietrafionej lokalizacji lub koncepcji komercyjnej. Aktualnie współczynnik pustostanów w Krakowie utrzymuje się na stabilnym poziomie i wynosi 3,7% — komentuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Najwyższe stawki czynszów za powierzchnie w centrach handlowych w Krakowie plasują się na poziomie 45-47 EUR za metr kwadratowy za lokal 100 mkw. na potrzeby mody.