Colliers International przyjrzał się rynkowi centrów handlowych w Łodzi. Wnioski zawarł w publikacji „Centra handlowe w aglomeracjach II kw. 2016 r. | Łódź”.
Mieszkańcy aglomeracji łódzkiej mają do dyspozycji 555 tys. mkw. GLA w 16 centrach handlowych. Nasycenie powierzchnią handlową w aglomeracji wynosi 568 mkw./1 000 mieszkańców. Jedno centrum handlowe obsługuje zatem średnio 61 250 osób. Siła nabywcza mieszkańców w przeliczeniu na metr kwadratowy centrum handlowego wynosi średnio 52 740 PLN rocznie – to wnioski z raportu.
Największym obiektem handlowym w regionie pozostaje Manufaktura o powierzchni 110 tys. mkw. GLA, z ponad 300 lokalami handlowymi, usługowymi i gastronomicznymi. Drugim pod względem wielkości łódzkim centrum handlowym jest Port Łódź oferujący 200 lokali o łącznej wielkości 103 tys. mkw. GLA. W ubiegłym roku w mieście oddano do użytku jedno nowe centrum handlowe – Sukcesja – o powierzchni ponad 46 tys. mkw.
— W najbliższych latach Łódź czeka przerwa w inwestycjach handlowych – obecnie nie buduje się żadne nowe centrum handlowe, a przyszłe projekty są we wczesnej fazie planowania. Oddane do użytku w zeszłym roku CH Sukcesja w znacznym stopniu zaabsorbowało popyt na powierzchnie handlowe w mieście. Dostępne lokale znajdują się w większości istniejących centrów handlowych, co pozwala zachować najemcom elastyczność w zakresie przyszłej ekspansji — podkreśla Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
W łódzkich centrach handlowych znajduje się 1197 lokali, co oznacza, że jeden sklep/punkt usługowy lub gastronomiczny obsługuje średnio 820 osób. Średni współczynnik pustostanów na koniec czerwca br. wyniósł 4% (3,8% w grudniu 2015). Najwyższe czynsze osiągane w śródmiejskich centrach handlowych w Łodzi mieszczą się w przedziale 37- 39 EUR/mkw./miesiąc za lokal 100-150 mkw. na potrzeby mody.