Łączna powierzchnia parków handlowych w Polsce wynosi 1 mln mkw. ( blisko 90 obiektów), z czego około 250 tys. mkw. zlokalizowanych jest w małych miastach, liczących poniżej 100 tys. mieszkańców – takie wnioski płyną z ostatniego raportu Colliers International oraz firmy badawczej GFK.
Wartość transakcji inwestycyjnych z udziałem parków handlowych w tych lokalizacjach, w latach 2010 – 2015, wyniosła 82 mln Euro. Stanowiło to 30 proc. ogólnej liczby transakcji obiektami handlowymi w małych miastach – wynika z raportu „Małe miasta, wielkie zakupy?”
Największe nasycenie parkami handlowymi występuje w województwach: śląskim, mazowieckim, lubuskim oraz kujawsko-pomorskim. Obiekty powstają zarówno w centrach miast, jak i na dużych osiedlach mieszkaniowych oraz przy głównych drogach wylotowych. W segmencie parków handlowych działa aktywnie kilkanaście firm deweloperskich. Parki handlowe budują, między innymi: Dekada Realty (Dekada), Eyemaxx Development (My Box), Immofinanz (Stop.Shop),Katharsis Development (HopStop), PA Nova, Rank Progress, Retail Concept (Karuzela), Saller czy Trei RE (Vendo Park).
— Szacujemy, że rok 2016 będzie rekordowy pod kątem wolumenu sprzedaży parków w Polsce od 2010 r. — mówi Andrzej Miazga starszy specjalista w Dziale Doradztwa Inwestycyjnego Colliers International.
Ze względu na swoją specyfikę parki handlowe oferują znacznie niższy poziom czynszów i innych kosztów najmu niż tradycyjne centra handlowe. Stawki, przy umowach zawieranych na okres 5-7 lat, wahają się od 5 do 15 EUR za mkw. – w zależności od branży oraz wielkości lokalu.
– Badania przeprowadzone przez GfK na potrzeby raportu wskazują, że choć parki handlowe w małych miastach posiadają mocną pozycję, jeśli chodzi o zakupy odzieży i obuwia, ich oferta konfrontowana jest często szeroką ofertą dużych centrów handlowych z zlokalizowanych w dużych miastach. Innymi słowy parki handlowe nie powodują, że klienci z małych przestają jeździć do odległych centrów handlowych, które przyciągają bogactwem oferty modowej oraz rozrywkowej. Pozycja operatora spożywczego w parku handlowym tak ważna z perspektywy inwestora – mówi Przemysław Dwojak z Gfk – zależy w dużej mierze od lokalnej struktury konkurencji spożywczej oraz od tego, czy park handlowy został dobudowany do istniejącego sklepu (jest już właściwie od samego początku lokalizacją dojrzałą), czy jest całkowicie nową lokalizacją handlową wymagającą zbudowania bazy klientów także dla sklepu spożywczego.