Całkowita podaż powierzchni centrów handlowych i innych nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce wynosi 13mln mkw., z czego na centra handlowe przypada 9,29 mln mkw., na parki handlowe – 1,45 mln mkw., na wolnostojące obiekty handlowe 2,07 mln mkw., a na centra wyprzedażowe 209 000 mkw. Takie dane dostarcza JLL na podsumowanie I kw. 2016 roku.
W I kw. do użytku oddano jedynie 24 500 mkw. nowej powierzchni handlowej, przy czym pierwsze trzy miesiące w roku nigdy nie obfitują w otwarcia. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe – Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 000 mkw. Zakończono również jeden z etapów (3 500 mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie.
Obecnie w budowie pozostaje natomiast blisko 665 000 mkw. nowej powierzchni.
Największe centra handlowe w budowie
Nazwa centrum | Miasto | Powierzchnia GLA |
Posnania | Poznań | 99 000 mkw. |
Wroclavia | Wrocław | 64 000 mkw. |
Galeria Północna | Warszawa | 64 000 mkw. |
Forum Gdańsk | Gdańsk | 62 000 mkw. |
Źródło: JLL, I kw. 2016 r.
Wg ekspertów JLL rosnąca konkurencja generuje zmiany na rynku, głównie w centrach o słabszej pozycji. Odpowiedzią na to zjawisko są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów istniejących.
– Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych, czy jako element hubów komunikacyjnych. Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skalielementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni do zakupów i rozrywki”, wymienia Anna Bartoszewicz-Wnuk z JLL.