10 nowych centrów handlowych i 2 rozbudowane, czyli w sumie 245 900 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej przybyło na polski rynek w pierwszej połowie tego roku – tak wynika z najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum.
Do końca pierwszego półrocza 2014 w naszym kraju działało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, a powierzchnia przekroczyła 10 mln mkw. GLA.
Obecnie – jak zaznaczają autorzy raportu – deweloperzy koncentrują się głównie na inwestycjach w mniejszych i średnich miastach.
Tradycyjne centra handlowe to nadal dominujący format – stanowi 90 proc.zasobów na rynku, ale powoli jego popularność się zmniejsza, natomiast inwestorzy chętniej decydują się na parki handlowe.
Jak zaznaczają twórcy raportu – popularne stają się też centra handlowe i galerie połączone z dworcami PKS i PKP, oraz małe centra lokalne typu convenience.
Wskaźnik nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce zbliża się do średniej europejskiej i wynosi 261 mkw./1000 mieszkańców. Powierzchni handlowych przybywa zwłaszcza w miastach regionalnych między 200 a 400 tys. mieszkańców (średnio +40 mkw./ 1000 osób).
Mimo dużej podaży – jak wynika z raportu – wskaźnik pustostanów dla 15 największych rynków kraju spadł do poziomu 3 proc.