Poznański rynek nieruchomości komercyjnych – handlowych cechuje się dużą konkurencją – co obrazują dane dotyczące nasycenia – jedno centrum handlowe w aglomeracji obsługuje średnio ok. 43,4 tys. osób. Wysokie nasycenie powierzchnią centrów handlowych (755 mkw. na 1 000 mieszkańców) jest pochodną zasobów o wielkości 622 500 mkw. – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w PoznaniuI poł. 2015 r.”
Tradycyjne centra handlowe stanowią w stolicy Wielkopolski 85% , ale w Poznaniu można zrobić także zakupy w parku handlowym (12% całości powierzchni) czy centrum wyprzedażowym (3%). O dużej różnorodności typów obiektów handlowych świadczy fakt, że małe centra zakupów codziennych stanowią aż 7% całości zasobów.
W mieście powstaje natomiast obecnie duże centrum handlowe – Posnania, o łącznej powierzchni 99 000 mkw., z planowaną datą otwarcia w drugiej połowie 2016 r. W budowie jest też niewielkie, zlokalizowane przy autostradzie, centrum handlowe Galeria A2.
Sztandarowym centrum handlowym w Poznaniu jest Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar (47 500 mkw.), zlokalizowane w ścisłym centrum miasta. Popularnymi miejscami zakupów i spędzania wolnego czasu są także Galeria Malta (54 200 mkw.) i Poznań City Center (58 000 mkw.).
—Znaczący wzrost konkurencji sprawia, że w perspektywie średnioterminowej na rynku brak jest nowych projektów na zaawansowanym etapie rozwoju, ale kilka centrów handlowych realizuje lub przygotowuje modernizacje i przebudowy (np. Panorama)—mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.
Współczynnik pustostanów w Poznaniu wynosi 3,7% i znajduje się w lekkim trendzie wzrostowym . Miesięczne czynsze za lokale handlowe w centrach wahają się w granicach 47-49 EUR za mkw.