Rosnąca popularność sprzedaży wielokanałowej „ominachanne” czy też nowe formy zagospodarowania przestrzeni w centrach handlowych – to trendy wśród najemców takich nieruchomości komercyjnych, które zauważa Colliers International.
Firma w ramach współpracy z PRCH Retail Research Forum przeprowadziła na koniec 2014 r. analizę najemców centrów handlowych zlokalizowanych w 15 największych polskich miastach. Badanie objęło trzy główne formaty handlowe: tradycyjne centra handlowe, parki handlowe i centra wyprzedażowe.
Choć nie zauważono zasadniczej zmiany wśród struktury najemców, zwracają uwagę nowe rozwiązania. Wraz z rozwojem sektora e-commerce, sieci handlowe budują strategie sprzedaży wielokanałowej tzw. „omnichannel”. Doskonałym przykładem jest wspomniana sieć Avon, która prowadzi sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem aż trzech kanałów – bezpośrednio, w sklepie internetowym oraz od 2014 r. również w pierwszym w Europie stacjonarnym salonie Avon Studio w Złotych Tarasach.
Wg Colliers handel internetowy i tradycyjny przenikają się coraz wyraźniej i, co ciekawe, działa to w dwie strony. W 2014 r. uruchomiono m.in. internetowy sklep sieci Sephora czy wirtualną drogerię Rossmann, natomiast sklep internetowy Zalando pojawił się w Złotych Tarasach na kilka dni w formie stacjonarnego pop-upstore.
Pojawiaj się również nowe formy zagospodarowania centrów handlowych m.in. biura do coworkingu, biblioteki czy nawet oddział muzeum. Są też place zabaw dla dzieci, kluby fitness czy w centrach outletowych obiekty niepasujące do formatu np. apteki. Wszystko to z powodu coraz bardziej rosnących oczekiwań klientów.