Jak zmieniał się rynek handlowy w Polsce? Podsumowali to eksperci Colliers International. Jeszcze 20 lat temu wielkopowierzchniowe obiekty handlowe w naszym kraju można było policzyć na palcach jednej ręki. Dziś do dyspozycji mamy ponad 470 obiektów handlowych o łącznej powierzchni ok. 11,3 mln mkw.
Pierwsze obiekty handlowe powstały na początku lat 90. W 1995r. na polski rynek weszła portugalska sieć Jeronimo Martins, która nabyła 210 sklepów „Biedronka”. Pięć lat później innym ważnym wydarzeniem na rynku było oddanie do użytku Galerii Mokotów (obecnie ponad 68 tys. mkw.), pierwszego centrum handlowego na dużą skalę. W kolejnych latach powstały m.in. Arkadia, Manufaktura (po ok. 110 tys. mkw.) i Złote Tarasy (64 tys. mkw.).
— Głównymi czynnikami napędzającymi rynek 20 lat temu były niemal całkowity brak handlu wielkopowierzchniowego i ekspansja sieci handlowych. Stopniowo pojawiły się nowe kategorie najemców i nowe formaty handlowe. Dziś nie ma już w Polsce miast bez nowoczesnego handlu, a polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury — mówi Marta Machus-Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.
Eksperci podkreślają, że z czasem zmieniła się funkcja centrów handlowych. Dziś są one nie tylko miejscem zakupów, ale również miejscem życia towarzyskiego. To sprawia, że oprócz atrakcyjnych sklepów, klienci oczekują urozmaiconej oferty rozrywkowej i kulinarnej.
— Zarządcy i najemcy muszą stale podążać za zmieniającym się stylem życia konsumentów. Klienci przychodzą do centrów handlowych w poszukiwaniu nowych doświadczeń. Przestrzeń musi inspirować, wyróżniać się, i sprzyjać rozrywce. Zarządcy i najemcy powinni ze sobą ściśle współpracować oraz aktywnie zarządzać przestrzenią, by zachować konkurencyjność i zainteresowanie klientów — podkreśla Marta Machus-Burek.
Obiekty handlowe mają duży potencjał miastotwórczy. Często w parze z budową centrum idzie modernizacja lub tworzenie infrastruktury komunikacyjnej wokół obiektu albo kreowanie atrakcyjnych przestrzeni miejskich pozwalających miło spędzać czas. Ponadto, dzięki deweloperom, stare i zapomniane budynki mogą odzyskać dawny blask (np. Hala Koszyki), a dotąd niezagospodarowana tkanka miejska zaczyna żyć.
Obecnie w budowie znajduje się blisko 500 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Do największych rynków handlowych w Polsce należy aglomeracja warszawska z 47 centrami o łącznej powierzchni ponad 1,5 mln mkw. GLA oraz konurbacja katowicka (44 obiekty, 1,1 mln mkw. GLA). Nowe obiekty powstają głównie w największych aglomeracjach (71% powierzchni) oraz w małych miastach – poniżej 100 tys. mieszkańców (21% powierzchni). Największe centra handlowe w budowie to: Galeria Młociny (73 tys. mkw.), Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Galeria Libero (45 tys. mkw.)
Na rynku widoczny jest także trend rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów, co stanowi ok. 12% podaży w budowie. Utrzyma się on także w następnym roku.
— Właściciele, zwłaszcza starszych obiektów handlowych, muszą inwestować w poprawę jakości powierzchni i nowe funkcjonalności. Dzięki temu mają szansę zachować konkurencyjność i lepiej odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby klientów — wyjaśnia Marta Machus-Burek.
Colliers International