W ramach optymalizacji łańcucha dostaw i zwiększania jego wydajności przedstawiciele Ministerstwa Handlu Chińskiej Republiki Ludowej (MOFCOM) odwiedzili w maju europejskie zakłady wiodących sieci detalicznych, producentów, dostawców rozwiązań logistycznych oraz grup przemysłowych, aby przyjrzeć się sposobom zarządzania łańcuchami dostaw dóbr szybkozbywalnych w Europie.
Wśród europejskich gospodarzy i uczestników wizyty znalazły się: sieci sprzedaży detalicznej – ASDA, SPAR i Waitrose, producenci – Nestlé, Coca-Cola, P&G i L’Oreal oraz dostawcy usług logistycznych – CHEP, IFCO, DHL, IGD i Lean Enterprise Institute. Chińską delegację stanowili przedstawiciele MOFCOM oraz instytutu badawczego Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Współpracy Gospodarczej (CAITEC).
Wysoko cenimy silną współpracę i relacje biznesowe pomiędzy Chinami a Europą. Przy utrzymującym się szybkim i stabilnym rozwoju gospodarki Chin podejmujemy wysiłki, aby zapewnić długotrwałą wydajność i zrównoważony rozwój naszego łańcucha dostaw. Ta wizyta stanowi istotną część tych zmagań –powiedział GU Xueming, prezes CAITEC. Niezmiernie nam miło, że mamy możliwość spotkania z europejskimi liderami branży i bezpośredniego zapoznania się ze skutecznymi praktykami, które moglibyśmy zastosować w Chinach. Wizyta studyjna przyczyni się dodalszej współpracy pomiędzy Chinami a odwiedzonymi spółkami, a także do długoterminowego rozwoju tych firm w Chinach –dodaje.
Łańcuch dostaw branży FMCG w Chinach musi pokonać wiele barier utrudniających poprawę jego wydajności. Są to między innymi takie kwestie, jak: rozproszona dystrybucja, rosnące koszty pracy, brak norm czy spójnej infrastruktury wspomagającej. Przewozy pełnopojazdowe nie są standardem. Często przyczepy są załadowywane ręcznie z ograniczonym wykorzystaniem palet, a czas załadunku i rozładunku jest nieprzewidywalny. Jednak z uwagi na silny wzrost gospodarczy Chin oraz bycie jedną z największych gospodarek na świecie wszelkie usprawnienia w łańcuchu dostaw przyniosą wymierne korzyści.
Europejscy uczestnicy wizyty podkreślali znaczenie krytycznych części każdego etapu łańcucha dostaw. Zwracali uwagę na konieczność standaryzacji platform, ciężarówek i wykorzystywanego sprzętu, inwestycji w prognozowanie i systemy obsługi zamówień, a także sprawnego zarządzania zapasami. Usprawnienia te prowadzą do zwiększenia dostępności produktów dla klientów przy mniejszym wpływie na środowisko naturalne.
Chętnie skorzystaliśmy z możliwości pokazania jak wystandaryzowane palety i kontenery korzystnie wpływają na cały łańcuch dostaw – zaczynając od hodowców świeżych produktów i firm pakujących a kończąc na sieciach sprzedaży detalicznej i konsumentach. Zwiększoną wydajność przy niższych ogólnych kosztach łańcucha dostaw można uzyskać dzięki właściwej organizacji, odpowiedniemu sprzętowi i szkoleniom – podkreśla Peter Mackie, prezes grupy CHEP.
FIRMA CHEPjest światowym liderem w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie zarządzania paletami. Założona w 1945 roku, działa aktualnie w ponad 60 krajach świata, świadcząc usługi największym globalnym firmom z sektora dóbr konsumpcyjnych. Właścicielem firmy jest Grupa Brambles Limited notowana na australijskiej giełdzie papierów wartościowych. Do Grupy Brambles należą oprócz CHEP – IFCO, Pallecon, Transpac oraz Ferguson Group.
CHEP oferuje usługę poolingu palet, która polega na współużytkowaniu stałej jakości palet
i kontenerów przez wielu klientów. Pooling jest strategicznym rozwiązaniem biznesowym dla firm, które chcą ograniczyć wydatki kapitałowe i poprawić działanie łańcucha dostaw. Rozwiązania logistyczne CHEP są przyjazne dla środowiska i pomagają chronić produkty klientów poprzez połączenie wieloletniego doświadczenia oraz ogromnej bazy aktywów.
CHEP zatrudnia ponad 11 500 pracowników, zarządza ponad 275 milionami palet. W Europie CHEP posiada ponad 400 magazynów serwisowych palet. CHEP w Polsce istnieje od 16 lat, a z jego systemu korzysta 650 przedsiębiorstw, w tym zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe. Aktualnie CHEP Polska wydaje rocznie ponad 20 mln palet swoim klientom w Polsce oraz odbiera palety z blisko 10.000 punktów dystrybucyjnych. Palety podlegają inspekcji i naprawie w Centrach Serwisowych – Kampinos, Radom, Świętochłowice, Gądki, Bydgoszcz, Niewiadów, Wrocław.
Za swoje zaangażowanie we wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju firma otrzymała nagrody: Przedsiębiorca Efektywny Surowcowo 2013 oraz Promotor Ekologii 2015. W 2015 i 2016 roku firma CHEP Polska otrzymała także tytuł Gazeli Biznesu przyznawany przez dziennik gospodarczy „Puls Biznesu”.