Przez ostatnie półtora roku przyzwyczailiśmy się do pracy zdalnej. Sytuacja, w której wszyscy pracownicy musieli wykonywać swoje obowiązki z domowego zacisza sprawiała, że stosunkowo łatwo było zapewnić im podobne doświadczenia. Dużo trudniej zagwarantować jednolite warunki, gdy wdrożymy hybrydowy model pracy. To wymaga nie tylko rozwiązania, które umożliwia komunikację, ale również całego inkluzywnego środowiska, które uwzględnia różne style pracy, pobudza kreatywność i zachęca do współpracy.
Spis treści:
Nowy wymiar biur
Hybrydowa przyszłość biznesu
Według prognoz Cisco, 98% wszystkich spotkań biznesowych będzie odbywać się w formie hybrydowej, czyli takiej, w której co najmniej jedna osoba bierze udział zdalnie. To oznacza, że nie każdy uczestnik będzie miał idealne warunki, aby porozmawiać, wygłosić prelekcję czy wyświetlić prezentację. Narzędzia do współpracy muszą nadążać za zmianami stylu i filozofii pracy. Z jednej strony ułatwiając stawienie czoła wyzwaniom, które pojawiają się podczas wspólnej pracy, z drugiej automatyzując wiele powtarzalnych czynności, dzięki czemu użytkownicy oszczędzają czas, który będą mogli przeznaczyć na bardziej kreatywne zadania.
Doskonale rozumie to Cisco, które w ciągu ostatniego roku wprowadziło w platformie Webex prawie 1000 nowych funkcji. Wśród najciekawszych można wymienić:
– Tłumaczenie w czasie rzeczywistym – z języka angielskiego na ponad 100 języków obcych, w tym polski.
– Redukcję szumów i innych zakłóceń podczas rozmowy. Technologia wykorzystująca sztuczną inteligencję rozróżnia mowę od hałasów w tle, a także usuwa przeszkadzające dźwięki w czasie rzeczywistym.
– Udostępnianie prezentacji, wideo lub aplikacji jako dynamicznego tła z nałożonym obrazem osoby wypowiadającej się.
– Analizę gestów podczas spotkań w oparciu o technologię rozpoznawania ruchu ciała.
W praktyce oznacza to m.in., że użytkownik, któremu podoba się prezentacja może dać temu wyraz podnosząc kciuk w górę, a sztuczna inteligencja zaprezentuje to w formie wirtualnej pozostałym uczestnikom spotkania.
– Angażowanie uczestników spotkań poprzez ankiety, quizy, Q&A i wiele innych rozwiązań wspomaganych przez Slido.
– Webex Assistant – automatyczne sporządzanie notatek ze spotkania, wydawanie komend głosowych, automatyczne wykrywanie użytkownika i inne.
„Osoby, które pracują z biura nie mogą być faworyzowane względem tych, które znajdują się poza nim. Włączenie pracowników zdalnych do współpracy jest obecnie kluczowym zadaniem wszystkich organizacji. Musimy pamiętać, że warunki pracy zdalnej nie zawsze są idealne. Jak wynika z danych Cisco tylko 43 proc. pracowników z Polski uważa, że jest przygotowana pod względem technologicznym do pracy z domu. Biznes musi zapewnić odpowiednie narzędzia, które sprawią, że każdy będzie mógł efektywnie wykonywać swoje obowiązki niezależnie od tego gdzie się znajduje” – tłumaczy Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.
O tym jak ważna jest technologia w pracy hybrydowej świadczą wyniki badania „Accelerating Digital Agility”. Aż 86% respondentów stwierdziło, że umożliwienie rozproszonym pracownikom bezproblemowego dostępu do aplikacji i wysokiej jakości doświadczeń związanych ze współpracą jest ważne lub bardzo ważne.
Nowy wymiar biur
Wirtualne środowiska do współpracy to tylko jeden wymiar pracy hybrydowej. Aby model ten udało się skutecznie wdrożyć, same budynki biurowe również muszą się zmienić, ułatwiając powrót z home office. Ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo, gdyż jeszcze w marcu tego roku 95% pracowników nie czuło się komfortowo na myśl o powrocie do biura, ze względu na kryzys zdrowotny.1 Rozwiązania Cisco Webex ułatwiają stworzenie przyjaznej przestrzeni, w której możliwe jest zachowanie norm sanitarnych. Czujniki w urządzeniach Cisco wykrywają, ile osób znajduje się w sali konferencyjnej i wysyłają alerty do uczestników, jeśli jest ich zbyt wielu. Z kolei możliwość bezdotykowej obsługi terminali pozwala unikać kontaktu z potencjalnie skażoną powierzchnią, a informacje o obłożeniu sal konferencyjnych umożliwiają zaplanowanie cyklicznych dezynfekcji powierzchni.
Hybrydowa przyszłość biznesu
Wydarzenia hybrydowe zostaną z nami na dłużej, o czym świadczy fakt, że w minionym miesiącu z platformy komunikacyjnej Webex Meetings skorzystało aż 650 milionów użytkowników, odbywając w tym czasie ponad 30 miliardów minut spotkań. Zdaniem ekspertów Cisco wynik ten to w dużej mierze zasługa wzrostu świadomości użytkowników, którzy doceniają najwyższy poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia Webex. Do najważniejszych funkcji z zakresu bezpieczeństwa należą:
automatyczne przypisywanie spotkaniom i ich uczestnikom indywidualnych identyfikatorów i haseł, zapewnienie całościowego szyfrowania danych przesyłanych między uczestnikami, blokowanie nieuprawnionego dostępu osób trzecich,
przygotowywanie transkrypcji rozmów tylko w oparciu o wewnętrzną aplikację Cisco (Voicea), dzięki czemu nie są one przechowywane na zewnętrznych serwerach.
„W realiach pracy hybrydowej bezpieczeństwo musi być funkcją podstawową, wbudowaną w rozwiązanie. Zarówno pracownicy zdalni, jak i ci w biurze muszą być tak samo chronieni” – podsumowuje Przemysław Kania z Cisco.
1 Cisco Global Workforce Survey, Październik 2020.
Źródło: Cisco.