Z dużym wyzwaniem zmierzyli się eksperci platformy Colliers Define, projektując siedzibę firmy PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park. Nowa przestrzeń miała stanowić atrakcyjne narzędzie promujące firmę i wspierające proces rekrutacji oraz wprowadzać nowych pracowników w świat PepsiCo. Współpraca uwzględniała także złożony proces zarządzania zmianą w organizacji klienta. Efekt? 5 tys. mkw. funkcjonalnej i designerskiej przestrzeni do pracy i do… zdjęć, oddającej pełnego energii ducha firmy, nowatorsko połączonego z symboliką Krakowa.
W momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nowym biurem PepsiCo firma zatrudniała niecałe 100 osób, dziś pracuje tam 800 pracowników. I to z myślą o docelowej liczbie specjaliści Colliers Define przystąpili do aranżacji 5 tys. mkw. rozmieszczonych na trzech, połączonych ze sobą piętrach.
Sercem biura są zlokalizowane na 3 piętrach reprezentacyjne strefy socjalne połączone wewnętrznymi schodami, które spinają 3 osobne kondygnacje w jedną całość, ułatwiając komunikację i integrację pracowników – mówi Agnieszka Ulatowska, Starsza Architektka w Colliers Define.
Do pracy i do zdjęcia
Zaaranżowanie biura, które będzie przyciągać talenty oraz zachęcać pracowników do pojawiania się w nim, zaplanowanie funkcjonalności i rozwiązań odpowiadających pracy w hybrydowym modelu oraz oddanie wartości i energicznego stylu życia, jakie reprezentują marki PepsiCo – takie cele przyświecały ekspertom Colliers Define podczas tworzenia koncepcji architektonicznej. Jak na to odpowiedzieli? Projektując „instagrammable office”, czyli „fotogeniczną” przestrzeń zachęcającą do robienia sobie w biurze zdjęć i publikowania ich w sieci.
– Opracowując motyw przewodni aranżacji, uznaliśmy, że biuro, którym pracownik chce się pochwalić to najlepsza rekomendacja dla samej przestrzeni, jak i firmy, w której pracuje. Jako że gros pracowników PepsiCo stanowią przedstawiciele pokolenia Z, dla których obecność w social mediach to codzienność, musiało być nowocześnie i designersko, a jednocześnie komfortowo i funkcjonalnie. I tak, wśród elementów wystroju znalazły się: tzw. insta box, czyli przestrzeńw której można zrobić sobie zdjęcie w otoczeniu kolorowych grafik i oświetlenia, idealne do selfie lustro z neonem Pepsi-Cola , inspirowany motywami firmowymi mural oraz przestrzeń rekreacyjna z huśtawką i dużym logo Pepsi w stylu vintage – wymienia Paulina Palmowska, Architektka w Colliers Define.
Motywy kolorystyczne poszczególnych pięter zostały zainspirowane flagowymi produktami PepsiCo – niebieski odpowiada Pepsi, zielony nawiązuje do 7up, zaś pomarańczowy to ukłon w stronę Cheetos. Energetyczne barwy to kwintesencja marki, która świadoma swego potencjału dynamicznie rozwija się na pozycji lidera branży napojów niealkoholowych oraz produktów spożywczych.
– Wyraziste kolory to tylko jedna z cech biura, która bazuje na różnorodnym brandingu poszczególnych marek PepsiCo. Zaakcentowanie każdej tych wyżej wymionionych oraz kilku innych z portfolio, tak aby w połączeniu tworzyły atrakcyjny design biura, było niemałym wyzwaniem. Udało się to m.in. poprzez zastosowanie tapet z grafikami, z których każda łączy elementy charakterystyczne dla danego brandu ze sztuką, która z kolei w dużym stopniu nawiązuje do lokalizacji biura w Krakowie. Elementy typowe dla miasta uwzględnione zostały w licznych grafikach w open space oraz stały się motywem przewodnim największych sal konferencyjnych – mówi Magdalena Jaszczuk, Graphic Designer w firmie Colliers.
Kluczowym założeniem designu było podkreślenie międzynarodowego charakteru PepsiCo zbudowanego na zasadach DEI (diversity, equity and inclusion). Podejście to widać m.in. poprzez różnorodność postaci prezentowanych na grafikach w przestrzeni biura oraz w anglojęzycznej komunikacji przestrzennej.
Z myślą o różnorodnych potrzebach pracowników PepsiCo planuje także wprowadzić rozwiązania architektoniczne ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami m.in. oznaczenia biurowe pisane alfabetem Braille’a.
Zespół autorski Colliers Define odpowiedzialny za proces aranżacji siedziby PepsiCo w Krakowie:
-
Koncepcja i projekt wnętrz: Paulina Palmowska, Agnieszka Ulatowska, Maja Bielecka, Aleksandra Adamczyk (meble ruchome)
-
Project management: Monika Dmitruk, Marta Stachurska, Anna Bojanowska, Anna Kotowicz
-
Zarządzanie zmianą: Dorota Osiecka, Karolina Dudek, Mikołaj Tarnawa, Krystian Leśniak (opracowanie graficzne), Rafał Kocój (opracowanie graficzne)
-
Wayfinding: Łukasz Mazurek, Marcelina Cholewińska
-
Branding: Magdalena Jaszczuk
Źródło: Colliers.