Według najnowszych badań StartUp Polska, bardzo mała liczba, bo jedynie 11 proc. polskich startupowców w 2017 roku zamierzało sfinansować swój biznes korzystając z crowdfundingu.
Spotkanie poruszające temat korzyści płynących z crowdfundingu, już w najbliższy czwartek, 22 lutego o godzinie 18:00 w poznańskim Idea Hub. Gościem będzie Kamil Dziadkiewicz specjalista ds. marketingu i komunikacji w Swimmo, firmie produkującej inteligentne zegarki pływackie, która za pośrednictwem Kickstartera zebrała kwotę w wysokości 184 350 dolarów.
Blisko 20 lat temu w Stanach Zjednoczonych fani, w wyniku przeprowadzonej w internecie kampanii, sfinansowali trasę koncertową zespołu Marillion. Zebrano wówczas 60 tys. dolarów. Grupa odwdzięczyła się, umożliwiając wpłacającym przedpremierowe nabycie jej nowego albumu. To wydarzenie umownie określa się jako początek tzw. crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego. Polega ono na wpłacaniu dowolnych kwot na określony cel bezpośrednio przez osoby zainteresowane daną ideą czy produktem. W crowdfundingu pośredniczą media społecznościowe oraz specjalne portale internetowe. Najbardziej znanym jest ogólnoświatowy Kickstarter, zaś wśród polskich wymienić można m.in. Polakpotrafi.pl, Patronite.pl czy Zrzutka.pl.
Polacy ostrożni w finansach
Polacy plasują się na 5. miejscu wśród najbardziej nieufnych narodów na świecie – wynika z danych agencji Edelman. Przekłada się to również na biznes. Wciąż nieliczni przedsiębiorcy w naszym kraju rozważają opcję pozyskiwania funduszy na rozwój swojego biznesu w sposób inny niż np. środki własne czy kredyt bankowy. Według Raportu StartUp, najpopularniejszym źródłem zewnętrznego kapitału dla polskich startupowców są: venture capital (krajowy lub zagraniczny), finansowanie z funduszy unijnych, zagraniczni aniołowie biznesu czy programy akceleracyjne. Wielu z polskich przedsiębiorców prawdopodobnie nie zdaje sobie nawet sprawy, jak duże możliwości stwarza im obecnie rynek. Aktualnie organizowane są m.in. takie wydarzenia, jak konkursy, które umożliwiają pozyskanie grantów. Startupowcy mogą także postarać się o wsparcie ze strony akceleratorów czy sfinansowanie projektu z Krajowego Funduszu Kapitałowego.
Crowdfunding pozwala rozwinąć skrzydła
Mimo iż praktyka crowdfundingu w Polsce dopiero się rozwija, można przytaczać wiele przykładów na wykorzystywanie tej formy finansowania. Wśród nich wymienić można m.in. duet muzyczny Paula&Karol, którzy dzięki crowdfundingowi wydali płytę, iluzjonistę Macieja “Y” Dzięgielewskiego, który ze zbiórki publicznej sfinansował produkcję kolekcjonerskich kart, co w rezultacie przyniosło mu prawie 8-krotnie większy zysk w porównaniu do jego wstępnych założeń. Łódzka gra SUPERHOT zaś uzyskała na Kickstarterze przeszło 250 tys. dolarów. Przez wiele lat był to rekord wśród polskich projektów, jednak w ubiegłym roku przebił go Bivrost – producent sprzętu dla profesjonalistów tworzących wideo 360 stopni. W nieco ponad miesiąc firma zebrała 1,6 mln złotych. W styczniu 2018 roku i ten rekord został pobity – polska firma, chcąca wydać grę planszową Nemesis, dzięki działaniom crowdfundingowym na Kickstarterze zebrała fundusze 62 razy wyższe niż zakładał pierwotny cel. Na świecie te liczby robią jeszcze większe wrażenie – Fidget Cube, kostka służąca do rozładowywania stresu uzyskała 43-krotność środków w odniesieniu do potrzebnych funduszy.
Dotychczasowy limit środków pozyskanych za pomocą crowdfundingu wynosił 100 tys. euro, czyli w przybliżeniu 430 tys. złotych. Jednak wchodzące w najbliższym czasie rozporządzenie ma zwiększyć tę kwotę aż 10-krotnie. Dla przedsiębiorców oznacza to szersze możliwości finansowe wsparcia rozwoju ich biznesu.
Kickstarter w praktyce – jak to wygląda?
Dzięki crowdfundingowi sukces odniosła również firma Swimmo, produkująca inteligentne zegarki pływackie. Jej specjalista ds. marketingu oraz komunikacji, Kamil Dziadkiewicz, będzie gościem poznańskiego Idea Hub przy ul. Małe Garbary 9 w czwartek, 22 lutego o godzinie 18:00. Opowie m.in. o tym, kto może szukać wsparcia finansowego na Kickstarterze, jakie darmowe oraz płatne formy pomocy powinni wykorzystać przedsiębiorcy oraz od czego w ogóle zacząć. Uczestnicy dowiedzą się także, jak przygotować kampanię promocyjną oraz w jaki sposób zorganizować pracę zespołu podczas jej trwania.
Kamil Dziadkiewicz zajmuje się strategią komunikacji w Swimmo. Przeprowadził z sukcesem kampanię na Kickstarterze. Zdobywał doświadczenie w największych stacjach telewizyjnych takich jak TVP2, TVN czy Polsat oraz w agencjach reklamowych, gdzie zajmował się mediami społecznościowymi i komunikacją marki w internecie.