Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield opracowali raport pt. „European Shopping Centres”.
Z opublikowanego niedawno raportu wynika, że tempo rozwoju centrów handlowych w Europie zwalnia. W 2017 roku oddano do użytku 3,8 mln metrów kw. nowych powierzchni. Stanowi to wynik słabszy o 23% rok do roku.
Na początku 2018 roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wyniosły 166,5 mln metrów kw. Oznacza to wzrost w ubiegłym roku o 2,3%.
Eksperci firmy doradczej Cushman & Wakefield szacują, że w latach 2018-2019 powstanie 6,6 mln metrów kw. nowych powierzchni.
„Polska znalazła się w pierwszej trójce wśród wszystkich krajów europejskich pod względem wielkości nowej podaży powierzchni centrów handlowych dostarczonej w 2017 r. Pomimo tego, że średnie tempo rozwoju tego sektora dla całej Europy zwolniło, Polska pozostaje bardzo atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów. Głównymi czynnikami wzrostu wartości rynku handlowego w Polsce jest bardzo dobra sytuacja makroekonomiczna kraju oraz dynamiczny wzrost wydatków konsumpcyjnych. Deweloperzy skupiali się w 2017 roku głównie na największych aglomeracjach, jednak w kolejnych latach będziemy obserwowali wzrost znaczenia mniejszych miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Rynki te mają bardzo duży potencjał zakupowy przy jednoczesnym stosunkowo niskim nasyceniu powierzchnią handlową. Utrzyma się również trend polegający na rozbudowie i przebudowie istniejących centrów handlowych z naciskiem na rozszerzenie oferty gastronomiczno-rozrywkowej. Zmiany te wynikają z dojrzałości polskiego konsumenta oraz jego rosnących wymagań. Coraz częściej konsumpcjonizm zastępuje potrzeba doświadczeń. Centra handlowe przestają być jedynie miejscem do robienia zakupów, a stają się miejscem spędzania wolnego czasu, gdzie klient może skorzystać również z oferty innej niż handlowa.” – skomentowała Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych Cushman & Wakefield, Polska.