Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała raport „MARKETBEAT – Polski rynek handlowy – I kw. 2019 r.”
Na koniec I kw. 2019 roku zasoby powierzchni handlowej wyniosły 14,7 mln. mkw.,
W I kw. 2019 roku oddano do użytku pięć nowych projektów o łącznej powierzchni ponad 40 000 mkw. Szacuje się, że w 2019 roku Polacy wydadzą na zakupy internetowe o 12% więcej niż w ubiegłym roku.
W związku z nasyceniem powierzchnią handlową głównych rynków regionalnych, zarówno inwestorzy jak i deweloperzy zwracają się w stronę mniejszych miast. Według danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield prawie 50% tegorocznej podaży zostanie dostarczone w miastach o populacji nieprzekraczającej 400 000 mieszkańców, a 21% – w miastach o populacji poniżej 50 000 mieszkańców.
W związku z rosnącą konkurencją i dojrzewaniem rynku nieruchomości handlowych w Polsce będziemy obserwować coraz większą polaryzację. Możemy się spodziewać radykalnych zmian dotyczących przekształcania funkcji gorzej prosperujących projektów handlowych na przykład w funkcję biurową lub mieszkalną.
– Wziąwszy pod uwagę fakt, że obecnie aż 49% Polaków korzysta z zakupów online i że tegoroczna wartość rynku e-commerce w Polsce wyniesie ponad 55 mld zł, można się spodziewać kolejnych zmian w istniejącej infrastrukturze handlowej i wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych, zarówno przez deweloperów i zarządców, jak i same marki. Wśród innowacji należy wymienić sieć dyskontową Lidl, która w I kw. 2019 roku wprowadziła na rynek aplikację mobilną i otworzyła sklep internetowy. Na ewolucji rynku skorzystają przede wszystkim klienci, dla których najważniejszy staje się już nie sam produkt, ale tzw. customer experience. – powiedziała Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield