komentarze, opinie, gospodarka

Czy małe firmy rozkręcą koniunkturę na biura?

window-blinds-932644_640

Na rynku pojawiają się narzędzia finansowe, które ułatwiają zdobywanie środków na inwestycje, a tym samym rozwój małym firmom. Rozpoczyna się dobry czas dla małego biznesu. Czy te realia wpłyną na dostępność powierzchni biurowych?

Rośnie PKB, zwiększa się też chęć przedsiębiorców do inwestowania w rozwój. Stopa bezrobocia w kwietniu wyniosła 7,7 proc., o 0,4 mniej niż miesiąc wcześniej. Spadająca liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy, to po części zasługa małych firm, a nawet tych o skali mikro.

Logika wskazuje, że malejące bezrobocie i rosnące zatrudnienie wpłyną na rynek powierzchni biurowych – ci ludzie przecież muszą gdzieś pracować. Z 9 mln mkw. powierzchni biurowej

dostępnej w Polsce (z tego ponad 50% w Warszawie) średni poziom wolnej przestrzeni to około 14,0 proc. Dalszy wzrost zatrudnienia będzie ten współczynnik zmniejszał. Pozostające na rynku gorsze lokalizacje to nie tylko kwestia estetyczna, ale zasadnicza dla rozwoju firmy. Do biur gorszej jakości, położonych w mniej atrakcyjnych lokalizacjach trudniej zrekrutować wartościowych pracowników. Taka sytuacja wpłynie z pewnością na decyzje o uruchamianiu nowych inwestycji.

Mniejsze bariery rozwoju mikrofirm

Nie tylko sytuacja na rynku biurowym, ale i możliwości pozyskiwania kapitału przez firmy wpływają na ich rozwój. Szybszy wpływ pieniędzy na konto, to zdolność do przyjmowania nowych zleceń, możliwość podejmowania szybkich decyzji np. dotyczących inwestycji w materiały czy oprogramowanie, które przyniesie kolejne korzyści. Także w nowe powierzchnie biurowe. To w końcu także większa konkurencyjność podmiotu.

Szukanie finansowania powoduje, że przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po faktoring.

– Obecnie można spotkać oferty faktoringowe na finansowanie faktur o wartości już od 100 zł. Oczywiście mikrofirmom nieco trudniej jest współpracować z największymi bankowymi faktorami, bo ci mają wystandaryzowane modele obsługi, mogą oczekiwać dłuższych umów o współpracę, wyższej minimalnej kwoty możliwej do skierowania do faktoringu, odmawiają też często faktorowania pojedynczych wierzytelności. To jedna ze strategii wobec mikrofirm, które oczywiście są bardziej ryzykownym partnerem. My mamy jednak inne podejście, stosujemy indywidualną analizę każdego podmiotu, a interesuje nas przede wszystkim to, z kim handluje lub na czyją rzecz wykonuje usługi mikrofirma zgłaszająca się do nas z fakturami – mówi Piotr Gąsiorowski z eFaktor.

Wyspecjalizowana firma faktoringowa dysponuje dużymi możliwościami zbudowania bezpiecznego modelu finansowania, oceny ryzyka, a także narzędziami w postaci systemów informatycznych, dających małemu przedsiębiorcy kontrolę nad finansowaniem.

Dostępność kapitału i chęć rozwoju w połączeniu z niskim bezrobociem to czynniki, które będą wywierać coraz większą presję na rynek powierzchni biurowych w najbliższym czasie. Do końca 2017 roku planowane jest oddanie ponad 700 tys. m2 nowej przestrzeni biurowej.

informacja prasowa: Brandscope