Czy rzeczywiście duże galerie handlowe ustępują mniejszym obiektom komercyjnym? Z cała pewnością rośnie popularność pasaży handlowych. Kupujący docenili ich liczne zalety, którymi nie mogą pochwalić się duże obiekty komercyjne. Czy kompaktowe centra handlowe staną się bardziej popularne? Na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce rozwija się moda na centra convenience.
Spis treści:
Pandemia kontra duże nieruchomości o charakterze handlowym
Zalety dużych obiektów handlowych nie wszystkich przekonały
Pasaże handlowe umożliwiają szybsze zakupy
Konsumenci modyfikują swoje zwyczaje zakupowe
Małe formaty handlowe docenione również przez deweloperów
Konsumenci przychylni pasażom handlowym
Pasaże handlowe przyszłością sektora convenience?
Mniejsze formaty handlowe, jakimi są centra convenience, są dla konsumentów coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do dokonywania codziennych zakupów. Korzystając z mniejszych obiektów handlowych, kupujący mają możliwość zaoszczędzenia cennego czasu. A to nie jedyne zalety mniejszych obiektów zakupowych.
Pandemia kontra duże nieruchomości o charakterze handlowym
Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa, która wybuchła w Polsce w 2020 roku, była motorem napędowym do poszukiwania przez konsumentów alternatywnych miejsc do dokonywania codziennych zakupów.
Duże formaty handlowe cieszyły się dużą popularnością. Zmieniło się to po wybuchu pandemii i wprowadzeniu lockdownu w całym kraju. Polacy zaczęli się obawiać kontaktu z innymi osobami i przebywania w tłumach. Duże centra handlowe, pomimo licznych zalet, zaczęły kojarzyć się wielu osobom z miejscami mało bezpiecznymi dla zdrowia.
Zalety dużych obiektów handlowych nie wszystkich przekonały
Faktem jest, że duże nieruchomości komercyjne o charakterze handlowym posiadają liczne zalety. Przede wszystkim, z racji dużej liczby zróżnicowanych najemców, można w nich kupić niemal wszystko – od ubrań, poprzez literaturę, na spożywce kończąc. Rozbudowane strefy gastronomiczne stanowią nie tylko miejsce, w którym można coś zjeść. Przede wszystkim stały się miejscami wspólnych spotkań wśród młodych osób. Wiele dużych galerii handlowych wśród swoich najemców posiada multipleksy, a oferta kinowa przyciąga do tych obiektów jeszcze większą liczbę odwiedzających.
Pomimo tego, że duże galerie handlowe posiadają bardzo dużo zalet, są to również miejsca, które można by określić jako zatłoczone. Pandemia koronawirusa zmieniła sposób postrzegania własnego bezpieczeństwa o myślenia o ochronie zdrowia u wielu osób w Polsce. W efekcie te właśnie osoby zdecydowanie bardziej komfortowo czują się w mniejszych obiektach handlowych, które nie są aż tak zaludnione.
Pasaże handlowe umożliwiają szybsze zakupy
Pasaże handlowe zaczynają coraz częściej pojawiać się w polskich miastach. Lokalne społeczności są usatysfakcjonowane tym, że w okolicy ich miejsca zamieszkania pojawiają się kompaktowe miejsca zakupowe. Jest to również dobry rodzaj inwestycji dla deweloperów, dla których znalezienie odpowiedniej wielkości gruntu komercyjnego pod obiekty zakupowe, nie jest wcale rzeczą prostą.
Pasaże handlowe nie wymagają pozyskania przez deweloperów gruntów o bardzo dużej powierzchni (w porównaniu z galeriami handlowymi). Dodatkowo koszty budowy takich nieruchomości komercyjnych są niższe, niż galerii handlowych, a proces komercjalizacji można szybciej domknąć, z uwagi na małą liczbę potencjalnych najemców.
Osób chętnych na zrobienie szybkich zakupów w lokalnym pasażu handlowym nie brakuje. Inwestycje tego rodzaju są przez deweloperów budowane zarówno w ścisłych centrach dużych aglomeracji miejskich, jak i w bardziej skrajnych lokalizacjach. To dowodzi, jak duże jest zapotrzebowanie na lokalne mini-galerie handlowe.
Konsumenci modyfikują swoje zwyczaje zakupowe
Pandemia koronawirusa odbiła się dość mocno na zwyczajach zakupowych polskich konsumentów. Duża powierzchnia obiektu handlowego, ogromna liczba odwiedzających i równie duża liczba sklepów zaczęły odstraszać część kupujących. Osoby te zdecydowanie chętniej wybierają mniejsze pasaże handlowe, w których mogą dokonać zakupów w o wiele krótszym czasie. Co więcej, jest to rozwiązanie bardzo wygodne, ponieważ w przypadku codziennych zakupów każdorazowe odwiedzanie dużej galerii handlowej jest kłopotliwe i męczące. Pasaże handlowe likwidują ten problem, dając możliwość dokonania naprawdę szybkich zakupów w wybranym przez konsumenta sklepie.
Małe formaty handlowe docenione również przez deweloperów
Popularność małych formatów handlowych wzrosła w ostatnim czasie do tego stopnia, że o ich budowie myśli coraz szersze grono inwestorów i deweloperów. Coraz chętniej inwestują oni w centra convenience. Inwestycje tego rodzaju są o tyle korzystne z punktu widzenia ich przyszłych właścicieli, że nie wymagają aż tak dużego wkładu, jak budowa dużej galerii handlowej. Z racji tego, że lokali handlowych w ramach takiej inwestycji powstaje dużo mniej, dużo szybciej i sprawniej przebiega proces komercjalizacji nieruchomości. Również parkingi wymagają mniejszego terenu, niż w przypadku handlowych olbrzymów. Dla wielu inwestorów i deweloperów zalety te są wystarczające, bo podjąć się tego rodzaju inwestycji.
Konsumenci przychylni pasażom handlowym
Polscy konsumenci zdają się być przychylni pasażom handlowym. Doceniają oni bowiem, że w ramach jednego obiektu mają do swojej dyspozycji od kilku do kilkunastu lokali handlowych oraz lokali usługowych. Konsumenci mają więc możliwość dokonywania bezpiecznych zakupów w ramach kilku sklepów zlokalizowanych pod tym samym adresem.
W Polsce można spotkać się z dwoma rodzajami pasaży handlowym – zewnętrznymi i wewnętrznymi.
W przypadku pasaży zewnętrznych pasaży handlowych wejście do każdego sklepu dostępne jest od zewnątrz, tj. od ulicy. Tego rodzaju pasaże nie posiadają części wspólnych, co dla wielu osób jest zaletą. Konsument, który przyjechał kupić konkretne produkty, może bezpośrednio z ulicy wejść do odpowiedniego sklepu, bez konieczności przedzierania się przez wewnętrzny pasaż. Do minusów tego rodzaju pasaży można zaliczyć brak toalet. Dodatkowo, kiedy warunki pogodowe nie są sprzyjające, a kupujący planują odwiedzić w ramach pasażu kilka sklepów, wewnętrzny pasaż wcale nie okazuje się być taki zły – chroni przed deszczem i śniegiem.
W przypadku pasaży z wewnętrznym pasażem, mamy już do czynienia z obiektem bardziej przypominającym małą galerię handlową. Nieruchomości komercyjne tego rodzaju posiadają wewnętrzny korytarz chroniący przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi oraz dostęp do toalet. Niemniej jednak konieczność wejścia do wnętrza pasażu wydłuża czas od wyjścia z samochodu do dotarcia do wybranego sklepu. Dla konsumentów, którzy w dalszym ciągu obawiają się zarażenia koronawirusem itp., takie rozwiązanie również mniej zadowala.
Pasaże handlowe przyszłością sektora convenience?
Biorąc pod uwagę zmieniające się preferencje zakupowe Polaków, a także malejącą liczbę dużych gruntów inwestycyjnych, można się spodziewać, że liczba mniejszych centrów zakupowym będzie rosła. Pasaże handlowe stanowią doskonałą alternatywę zakupową dla osób, które nie chcą odwiedzać galeriowych gigantów, a muszą dokonać dość zróżnicowanych zakupów. Już teraz deweloperzy budują pasaże handlowe nie tylko w centrach miast, ale również w dużej mierze na ich obrzeżach, co poświadcza o dużym zapotrzebowaniu na tego rodzaju obiekty handlowe.
Redakcja
Komercja24.pl