EPP, największy właściciel centrów handlowych w Polsce, przedstawia wyniki operacyjne za 2020 rok. Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych EPP wyniosły 75% wyniku z poprzedniego roku, przekraczając wartości z analogicznego okresu 2019 roku w styczniu i lutym oraz osiągając poziom zbliżony do tego sprzed pandemii w miesiącach lipiec-wrzesień. Obiekty EPP pozostają atrakcyjną lokalizacją dla szerokiego grona najemców, co potwierdza wskaźnik najmu na stabilnym poziomie 96%, otwieranie nowych sklepów oraz powiększanie powierzchni i modernizacje salonów przez najemców już funkcjonujących w centrach EPP.
Spis treści:
Wyższa konwersja
Wysokie standardy bezpieczeństwa
Omnichannel przyszłością handlu
Debiuty i metamorfozy
Wyższa konwersja
Zakupy w sklepach stacjonarnych w centrach handlowych pozostają ulubioną formą zakupów Polaków, którzy dzięki wprowadzonym wysokim standardom sanitarnym czują się w nich bezpiecznie. Świadczą o tym m.in. stabilne poziomy odwiedzalności w centrach EPP w okresach, gdy mogą one działać bez ograniczeń. Wyraźnie widoczna jest też wyższa konwersja niż w 2019 roku, która wynika ze zmiany nawyków konsumentów. Obecnie wizyta w centrum handlowym jest krótsza, celowa, częściej skutkuje decyzją zakupową i wyższym paragonem. Klienci odwiedzają centra często w pojedynkę i z listą konkretnych potrzeb, co przekłada się na mniejszy ruch, ale wyższe wyniki sprzedaży.
– Pandemia COVID-19 bardzo silnie wpłynęła na rynek centrów handlowych. Zmieniła też zachowania klientów, co znajduje odbicie w wynikach odwiedzalności skorelowanych silnie z sytuacją epidemiczną i dostępną ofertą centrów. Dopóki sytuacja się nie unormuje trudno liczyć, aby odwiedzalność w pełni wróciła do poziomu z 2019 roku. Cieszą nas natomiast wyższe obroty i konwersja w okresach, gdy centra mogą prowadzić nieograniczoną działalność. Mniejsza liczba osób robiących większe zakupy pozwala wygenerować tak ważny dla wszystkich przedsiębiorców przychód, a jednocześnie zachowywać dystans i bezpieczeństwo – powiedział Tomasz Trzósło, prezes EPP.
Wysokie standardy bezpieczeństwa
W centrach handlowych EPP skrupulatnie wdrożono rekomendowane przez rząd standardy sanitarne, aby zapewnić bezpieczeństwo klientom, najemcom i pracownikom obiektów. Obowiązuje zasada DDM – dystans, dezynfekcja, maseczka, a o jej przestrzeganie dba obsługa centrów handlowych i pracownicy sklepów. O zasadach bezpiecznych zakupów przypominają materiały graficzne, piktogramy oraz komunikaty głosowe. Klienci doceniają te wysiłki i chętnie wracają do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych EPP.
Omnichannel przyszłością handlu
Konsekwentny powrót klientów do zakupów stacjonarnych po zakończeniu każdego lockdownu dowodzi, że wzrost sprzedaży w kanale online nie przekłada się na spadek zainteresowania zakupami w centrach handlowych. Klienci, gdy tylko odzyskali możliwość zrobienia zakupów stacjonarnych, chętnie wrócili do centrów handlowych. W odpowiedzi na rozwój e-commerce i zmianę zachowań klientów, EPP rozwija innowacyjne rozwiązania mające na celu integrację zakupów stacjonarnych ze światem cyfrowym.
– Głęboko wierzymy, że przyszłością handlu są rozwiązania omnichannel, które pozwalają dostarczać klientom wyjątkowych doświadczeń zakupowych niezależnie od sposobu, w jaki korzystają z oferty naszych centrów. W strategii EPP ważne miejsce zajmuje innowacyjne podejście do handlu z wykorzystaniem wielu kanałów. Dlatego wdrażamy takie rozwiązania, jak sprzedaż internetowa poprzez livestreaming oraz pracujemy nad rozwojem usług click & collect w całym portfolio. Takie podejście, łączące kanały sprzedaży online i offline, pozwala oferować naszym klientom ich ulubione koncepty w nowym wydaniu, jednocześnie budując odwiedzalność i obrót w centrach oraz skracając drogę produktu do kupującego – dodał Tomasz Trzósło.
Debiuty i metamorfozy
W minionym roku w centrach handlowych EPP pojawiły się nowe sklepy i salony ponad 20. marek. Wyjątkowe premiery miały miejsce w Galerii Młociny, w której otworzył się sklep debiutującej w Polsce sieci Primark oraz pierwszy w kraju salon Modivo w koncepcie omnichannel. Grono najemców warszawskiej galerii powiększyło się ponadto o markę biżuteryjną Pandora i wyjątkowy koncept oparty o nadawanie drugiego życia przedmiotom – Bazar Miejski.
Metamorfozę przeszła bełchatowska Galeria Olimpia. Przebudowa 8 tys. mkw. powierzchni i rekomercjalizacja centrum zaowocowała 23% wzrostem jej odwiedzalności. Nowym kluczowym najemcą została sieć spożywcza Carrefour, a do listy sklepów tego centrum dołączyło dodatkowo pięć nowych marek. Ważne debiuty i modernizacje sklepów w centrach handlowych EPP dotyczyły marek Pepco (Galeria Veneda w Łomży i Outlet Park w Szczecinie), Tchibo, Marc O’Polo (obydwie w Outlet Park) i eobuwie.pl (Galaxy w Szczecinie), a także perfumerii Sephora i Drogerie Natura (obydwie we wrocławskim Pasażu Grunwaldzkim).
Po powiększeniu wynajmowanej powierzchni wznowiły działalność salony Carry w poznańskim King Cross Marcelin i CCC (we włocławskiej Wzorcowni i kaliskiej Galerii Tęcza) oraz sklep Pepco w Galaxy. W 2020 roku zakończono także przebudowę FOODPORTU w Galaxy i prace usprawniające komunikację wokół Galerii Młociny, oraz modernizację części wspólnych w Pasażu Grunwaldzkim.
Wsparcie lokalnej społeczności w walce z koronawirusem
Centra handlowe EPP, będąc ważną częścią lokalnych społeczności, w czasie pandemii niosły pomoc okolicznym mieszkańcom i personelowi medycznemu. W minionym roku, dzięki inicjatywom pracowników centrów handlowych EPP, wsparcie w postaci maseczek, środków ochrony osobistej i płynów dezynfekujących oraz posiłków dla personelu medycznego otrzymały lokalne szpitale, a osobom samotnym i przebywającym na kwarantannie przekazano książki i gry. Maseczki i posiłki zostały kupione od najemców obiektów EPP, aby wesprzeć ich biznes w tych pełnych wyzwań czasach.
Źródło: EPP.