Grupa Echo-Archicom łączy biznes w segmencie mieszkaniowym. Biznes mieszkaniowy Echo Investment zostanie włączony do spółki Archicom, dzięki czemu powstanie ogólnopolski deweloper z większym potencjałem wzrostu, synergiami i szerszą rozpoznawalnością na rynku. To działanie jest zgodne ze strategią Grupy, która zakłada osiągnięcia pozycji lidera rynku mieszkaniowego oraz komercyjnego. Zmiana uporządkuje także strukturę Grupy, w której Archicom stanie się filarem mieszkaniowym, a Echo Investment skupi się na rozwijaniu segmentu nieruchomości komercyjnych, mieszkaniach na wynajem oraz tworzeniu wielofunkcyjnych projektów „destination”.
Spółka Archicom zawarła wstępne porozumienie dotyczące wniesienia przez Echo Investment do Archicom jego biznesu mieszkaniowego – w szczególności projektów deweloperskich oraz pracowników. Zgodnie z porozumieniem, w zamian za aport, Echo Investment obejmie nowe akcje w kapitale zakładowym Archicom. Według wstępnego harmonogramu, transakcja może się zamknąć w lipcu 2023 r. Zawarcie ostatecznego porozumienia jest uwarunkowane wykonaniem pewnych czynności biznesowych i prawnych, m.in. uzyskaniem zgód Walnych Zgromadzeń Akcjonariuszy obu spółek.
– Jesteśmy przekonani, że połączenie potencjału, synergie oraz wzmocnienie rozpoznawalności na ogólnopolskim rynku, wygeneruje wartość dodaną dla obu firm, klientów, a w następstwie – dla akcjonariuszy obu spółek. Zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe perspektywy rynku mieszkaniowego się poprawiają, ponieważ w Polsce mamy duży popyt fundamentalny na mieszkania. Według danych JLL, sprzedaż mieszkań w pierwszym kwartale 2023 r. była o 34 proc. większa niż w czwartym kwartale 2022 r. oraz o ok. 10 proc. wyższa niż w pierwszym kwartale 2022 r. To dobry moment na wzmocnienie skali i siły Archicomu, żeby w niedalekiej przyszłości spółka była niekwestionowanym liderem rynku – mówi Waldemar Olbryk, prezes Archicomu.
– Biznes naszej Grupy zostanie podzielony na dwie części: mieszkaniową i komercyjną. Ambicją i celem strategicznym obydwu części jest być ogólnopolskim czempionem. W segmencie mieszkaniowym znacznie ułatwi to połączenie projektów, kompetencji i doświadczeń biznesów Echo i Archicom. Echo Investment natomiast będzie dalej wzmacniało swoją pozycję w sektorze nieruchomości komercyjnych i mieszkań na wynajem, a także przez tworzenie wielofunkcyjnych projektów ‘destinations’, jak Browary Warszawskie czy Towarowa 22. Nowa struktura będzie łatwiejsza dla zrozumienia przez rynek kapitałowy, a także powoli na szybsze i skuteczniejsze realizowanie strategii rentownego wzrostu – mówi Nicklas Lindberg, prezes Echo Investment.
Na koniec 2022 r. wartość aktywów Grupy Echo Investment – Archicom wynosiła 6,1 mld zł, z czego na segment mieszkaniowy przypadało 2,3 mln zł, natomiast na komercyjny – 3,8 mld zł.
Źródło: Grupa Echo-Archicom.