Grupa IAI: Subskrypcje nowym paliwem dla wzrostu e-biznesów. Już 86% Polaków korzysta z internetowych subskrypcji1. Ten model zakupów zdążył się zakorzenić w świadomości polskich konsumentów, którzy przyzwyczaili się do cyklicznego opłacania rachunków za dostęp do ulubionych seriali, platform informacyjnych czy oprogramowania. Trend ten rośnie średnio o ponad 100% rocznie w ciągu ostatnich 5 lat m.in. za sprawą wzrostu zaufania Polaków do regulowania płatności kartą płatniczą.
Według raportu „Attitudes and purchasing behavior of Polish consumers2”, polscy konsumenci są najbardziej skłonni do przejścia na model płatności subskrypcyjnej
w przypadku zakupu: produktów spożywczych (40%), asortymentu z kategorii zdrowie i uroda (37%), obuwia i odzieży (32%), książek, muzyki, filmów i gier komputerowych (32%) oraz podróży (32%). W 2025 roku obserwujemy rozwój tego modelu, zwłaszcza
w sektorach takich jak zdrowie i uroda, a także w usługach cyfrowych.
Zakupy subskrypcyjne – komfort, który nie ma ceny
W dobie rosnącej popularności e-handlu, klienci coraz częściej decydują się na zakupy
z dostawą do domu. Kupują w ten sposób zarówno elektronikę, ubrania, karmę dla zwierząt, artykuły spożywcze, jak i środki czystości. Wśród najczęstszych powodów takiego trendu wymieniają: wygodę, mniejsze uzależnienie od wizyt w sklepach stacjonarnych, oszczędność kosztów podróży, szczegółowe informacje o produktach, przystępne porównywanie cen, dostępność szerokiej gamy produktów i brak tłumów3.
Subskrypcje idą o krok dalej, dodając do listy bezobsługowość, personalizację zamówienia oraz jeszcze większą oszczędność czasu wynikającą z faktu, że nie trzeba zaprzątać sobie głowy zakupami, które zostały już raz skonfigurowane. To ogromna zaleta, zwłaszcza w przypadku produktów szybko zbywalnych, których nie powinno zabraknąć w domu – jak choćby kawa, karma dla pupila czy papier toaletowy. Dodatkowo, zakup subskrypcyjny jest zwykle tańszy. Subskrybenci mogą liczyć na ekskluzywne rabaty, promocje lub gratisowe próbki, przeznaczone wyłącznie dla stałych klientów. Niektórzy sprzedawcy oferują również system lojalnościowy lub kody zniżkowe, gratyfikujące długoterminową współpracę. Model subskrypcyjny zapewnia także elastyczność – dzięki nowoczesnym infrastrukturom platform e-commerce konsumenci mogą wygodnie zarządzać swoim zobowiązaniem, edytując jego zakres, zmieniając metodę płatności czy czasowo wstrzymując subskrypcję, na przykład na czas wyjazdu na wakacje.
Gwarancja stabilnych przychodów dla e-sklepów
Zapewnienie powtarzalnej obsługi zakupów subskrypcyjnych o najwyższym standardzie wspiera działania wizerunkowe e-sklepów, zmniejsza rotację klientów oraz pozwala na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Klienci będą bardziej skłonni do wypróbowania nowego produktu lub rozszerzenia swojej subskrypcji w razie wzmożonego zapotrzebowania, jeżeli w ich świadomości sklep będzie jawił się jako niezawodny i godny zaufania.
Odgórnie zaplanowane zamówienia są także prostsze i tańsze w realizacji – można je skompletować zawczasu, a ich regularna realizacja pozwala na utrzymywanie stanów magazynowych na optymalnym poziomie. Taka sprzedaż jest bardziej usystematyzowana, co pomaga w odnalezieniu się w dynamicznym środowisku branży e-commerce.
Jak podkreśla Michał Siminski, Specjalista ds. Sprzedaży online w monko.COFFEE:
„Subskrypcja pozwala zwiększać lojalność klientów – dokładane do zamówień próbki, powtarzalny i ciągły dostęp do ulubionych produktów, a przy tym brak długoterminowych zobowiązań budują zaufanie do naszej marki. Co jednak najważniejsze, pozyskane z systemu dane gwarantują nam pewną przewidywalność przychodów, pozwalając na planowanie strategicznych posunięć i bardziej stabilny rozwój biznesu”.
„Nasz nowy moduł subskrypcyjny umożliwia merchantom oferowanie sprzedaży w tej strategii biznesowej obok tradycyjnej sprzedaży online, wyróżnienie się na tle konkurencji czy oferowanie rozwiązań niedostępnych na platformach marketplace. Moduł dodatkowo natywnie przypomina o nadchodzących płatnościach, informuje klienta, kiedy dostanie wyższy rabat czy minimalizuje porzucone subskrypcje. Już wkrótce wdrożymy także popularne formy płatności mobilnej, jak Apple Pay i Google Pay.”– „Najbliższe lata będą czasem dynamicznego rozwoju tego modelu. Kluczem będzie transparentność, elastyczność i rzeczywista wartość dostarczana klientowi.” – mówi Nikodem Marciniak, Product Manager w IdoSell.
Model subskrypcyjny nie jest już eksperymentalną nowinką ani niedostępnym luksusem
w branży e-commerce, lecz coraz bardziej popularnym narzędziem w rękach e-sprzedawców. Korzystając z wysokiej jakości infrastruktury, mogą z łatwością sięgnąć po korzyści związane z subskrypcjami, by zyskać dodatkowy punkt podparcia dla swojego biznesu i wzmocnić lojalność klientów, budując przewagę konkurencyjną.
Co istotne, model subskrypcyjny zyskuje uznanie nie tylko w e-commerce. Coraz więcej firm stacjonarnych – również w sektorze retail i usług – eksperymentuje z wdrażaniem tego podejścia. Fitness kluby, pralnie, salony kosmetyczne, a nawet restauracje oferują klientom stałe pakiety usług, zapewniające oszczędność i ekskluzywne przywileje.
1 Raport Santander Consumer Bank, „Doświadczenia e-commerce”, 2024
2 Raport PwC, 2024, Strategyand_Report_Voice_of_the_consumer_2024.pdf
3 Global Subscription E-commerce Market Data 2024, https://www.thebusinessresearchcompany.com/market-insights/global-subscription-e-commerce-market-2024?utm_source=chatgpt.com
Źródło: Grupa IAI