Grupa Reesco, która projektuje, nadzoruje i wykonuje przebudowy powierzchni oraz budynków komercyjnych, podsumowuje 2022 rok. W ramach trzech spółek działających w sektorach: office, retail oraz hospitality zamyka rok z pięćdziesięcioma czterema zrealizowanymi projektami. W minionych dwunastu miesiącach zespoły Grupy dostarczyły ponad 165 tys. m kw. powierzchni dla dwudziestu jeden nowych i trzydziestu trzech stałych lub powracających klientów.
Spis treści:
Sektor Office
Sektor Retail
Sektor Hospitality
Sektor Office
Rok 2022 nie był łatwy dla rynku biurowego, który jest wrażliwy na sytuację gospodarczą w kraju i na świecie. Na rosnące ceny najmu i koszty eksploatacyjne nałożyły się długotrwałe skutki pandemii – zmiany trybu pracy, a co za tym idzie mniejsze obłożenia biur. Właściciele obiektów stanęli z kolei przed wyzwaniem podniesienia ich atrakcyjności i dostosowania do nowych standardów ESG. Pracodawcy, pragnąc zachęcić swoje zespoły do powrotu do biur, rearanżowali powierzchnie tak, aby spełniały nowe potrzeby i oczekiwania najemców i pracowników.
Rok 2022 upłynął pod znakiem przebudów i modernizacji budynków biurowych, co ma swoje odzwierciedlenie w naszym portfolio. Przykładem może być rewitalizacja warszawskiego, postmodernistycznego biurowca z lat 90 – HOP dla Syrena Real Estate, czy wrocławskiego biurowca L’UNI z 1866 roku dla JP Weber – komentuje Artur Winnicki, stojący na czele Grupy Reesco.
W minionym roku zespół Reesco zmieniał także powierzchnie biurowe, dostosowując je do nowych modeli pracy. Przykładem może być odmienione biuro firmy Gaspol, która powierzyła spółce zadanie przebudowy ponad 1400 m kw. i zmianę funkcjonującego dotychczas układu gabinetowego na elastyczną przestrzeń sprzyjającą integracji i pracy zespołowej. Reesco realizowało także nagradzane, najbardziej designerskie biura roku, m.in. dla Bacardi, Codelab czy Pyszne.pl.
Projekty te pokazują, że potrafimy wprowadzić w życie nawet najbardziej nieszablonowe i innowacyjne rozwiązania. W 2022 roku zrealizowaliśmy łącznie ponad 100 tys. m2 powierzchni biurowej w ramach trzydziestu siedmiu projektów. Cieszy nas, że ponad połowa to nasi stali i powracający Klienci, co świadczy o jakości, jaką oferujemy i zaufaniu, jakim jesteśmy obdarzani – podsumowuje Artur Winnicki.
Sektor Retail
2022 był rokiem zmieniających się trendów i preferencji konsumenckich, związanych z rozwojem nowych technologii. Pojęcie atrakcyjności centrum handlowego jest redefiniowane na naszych oczach. Cały sektor zmagał się także ze skutkami pandemii i wojny w Ukrainie. Inne wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się właściciele, zarządcy, a także najemcy w dobie inflacji to konieczność poprawy funkcjonalności obiektów handlowych, ale także zwiększenie ich efektywności energetycznej. Obecnie istotnym aspektem każdej modernizacji jest nie tylko uczynienie przestrzeni bardziej nowoczesną i funkcjonalną, ale także optymalną kosztowo i energetycznie oraz funkcjonującą zgodnie z założeniami ESG.
Powołanie do życia spółki Reesco Retail niemal dwa lata temu było wyjściem naprzeciw potrzebom właścicieli, zarządców i najemców. Stworzyliśmy zespół specjalizujący w przebudowach, modernizacjach i wykończalniach powierzchni handlowych. Duży nacisk kładziemy na dokładne analizowanie możliwości przebudowy i proponujemy najbardziej optymalne rozwiązania w ramach procesu projektowania, wyceny oraz realizacji prac budowlanych – podkreśla Lucyna Śliż, współzałożycielka i członkini zarządu Reesco Retail.
W minionym roku polski sektor retail rozwijał się przede wszystkim w mniejszych miastach, a najpopularniejszym formatem stały się parki handlowe. W trzecim kwartale 2022 najwięcej, bo niemal 50%, nowych budów zainicjowano w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Do użytku oddano łącznie prawie 120 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej w ramach ośmiu nowych obiektów, z czego aż pięć to parki handlowe*.
Jako Reesco Retail realizujemy projekty w całej Polsce. O naszej elastyczności i szerokim terytorialnym zakresie działania świadczy portfolio i zlecenia zrealizowane w wielu miastach na terenie całej Polski. Od momentu powstania pracowaliśmy dla największych właścicieli, takich jak Nepi Rockcastle, Unibail Rodamco, Westfield, EPP, LCP Properties, Mayland, jak również dla znanych sieci handlowych: Netto, Action czy Kaufland – podkreśla Lucyna Śliż.
Zespół Reesco Retail przebudował łącznie ponad 25 tys. m2 i zaaranżował 8,5 tys. m2 powierzchni. Sukces w realizacji skomplikowanych przebudów zaowocował rozwojem spółki i powierzeniem zespołowi kompleksowej budowy hali logistyczno-magazynowej w Kielcach przez Strategic Logistics Polska.
Sektor Hospitality
Rok 2022 na rynku mieszkaniowym stał pod znakiem deficytu mieszkań. Wysokie koszty materiałów budowlanych, ograniczony dostęp do kredytów, napływ uchodźców z Ukrainy zmieniły polski rynek – liczba rozpoczętych inwestycji zmniejszyła się, a popyt znacznie wzrósł, co spowodowało ogromne skoki czynszów – nawet o 45%*. Rozwijający się w Polsce od 2014 roku sektor PRS może być w dłuższej perspektywie jednym z rozwiązań trudnej sytuacji na rynku mieszkaniowym. Powołanie do życia spółki Reesco Hospitality niemal dwa lata temu było wyjściem naprzeciw potrzebom inwestorów instytucjonalnych, a początek jej działalności przypadł właśnie na czas dynamicznego wzrostu sektora PRS.
Dowodem na to, że odpowiadamy na potrzeby rynku, jest realizowanie obecnie ponad tysiąc mieszkań, w inwestycjach zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Szczególnie ważne są dla nas inwestycje, w których etap wykonawczy fit-outu, realizowany przez Reesco Hospitality, jest płynną kontynuacją części kreatywno-projektowej, za którą odpowiedzialne było studio wchodzące w skład Grupy – Iliard Architecture & Interior Design. W ramach Grupy Reesco „obietnicę projektową” dopełniamy na etapie wykonawstwa. Przykładami są inwestycje PRS w Krakowie przy ul. Dajwór – dla AFI Europe, czy w Warszawie – 132 mieszkania w inwestycji La Praga dla Van der Vorm Vastgoed – komentuje Wojciech Witek, współzałożyciel i członek zarządu Reesco Hospitality oraz Iliard.
Sektorem PRS interesują się również duzi deweloperzy działający na rynku mieszkaniowym upatrując w tego typu inwestycjach alternatywy – jako rozwiązania na zastój na rynku mieszkaniowym spowodowanym kryzysem w udzielaniu kredytów hipotecznych. Eksperci Reesco Hospitality prognozują, że w 2023 roku wzrośnie znaczenie jakości projektowania w tym segmencie oraz podejście do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem. Również na rynku hotelowym widać zwrot w kierunku ESG.
Cieszy mnie, że inwestorzy zaczynają rozumieć, że ekologiczne podejście nie zawszy znaczy drogo i potrafią dostrzegać stopę zwrotu z tego rodzaju postawy. Jako Reesco Hospitality posiadamy wiedzę, jak prowadzić modernizację hoteli z poszanowaniem interesu środowiska czy lokalnej społeczności. Jest to znacznie bardziej ekologiczna i często mniej kosztowna alternatywa dla budowy nowego obiektu. W ramach projektów Iliard Architecture & Interior Design i realizacji Reesco Hospitality już teraz proponujemy naszym klientom rozwiązania w duchu gospodarki cyrkularnej, pozwalające na maksymalne wykorzystanie tego, co zastane: poprzez recykling i adaptację – podkreśla Wojciech Witek.
* Dane: Cushman & Wakefield
Źródło: Grupa Reesco.